Wednesday, May 8, 2013

SELEPAS PILIHANRAYA UMUM KE-13 (PRU13)

Dedulu bangser Melayu nih peghonah capei zaman kegemilangan. Bangser Melayu terkenei selughoh pelosok dunia. Daghi Kepulauan Melayu hingger ler ke Benua Afghika. Ramei yang tahu akan kewujudan satu eknik ato bangser ato kaum yang bergelor Melayu. Dedulu,secagher teorinyer, bangser ato eknik ato kaum Melayu telah beghader di selughoh pelosok dunia.

Penghijrahan oghang Melayu maser dedulu bukan sekadar mencaghi keghojer ato mencaghi ghezeki malah terdapat juger oghang Melayu menjadi wargenegagha bagi sesebuah negagher yang demer diami. Datangnyer bangser Melayu di Benua Afghika adaler melalui pelayaghan sejak zaman-berzaman. Oleh itu anggapan kewujudan umat Melayu yang cukup sinonim dengan kedudukan geografinya hanya di Kepulauan Melayu boleh disangkal.

Umat Melayu peghonah dijajah hampir 500 tawon. Ketika dijajah, terdapat golongan yang berjuang uktuk kedaulatan bangser. Megheker cuber keluor daghi dibelengu penjajah. Megheker ini meghoperkan golongan yang bermentaliti kelas pertama. Megheker tidak mahu diri dan anak bangser dijajah. Megheker sanggup berjuang untuk menghalau penjajah dengan aper cagher sekali pon aseikan megheker bebas daghi penjajahan.

Namun, setelah mencapei kemerdekaan, apakah umat Melayu mampu mengembalikan kegemilangan yang peghonah dikecapi suatu maser dedulu?

No comments: