Sunday, September 22, 2013

TAMADUN ISLAM SEMAKIN HILANG DI REPUBLIK CZECH

 PRAGUE: Bangunan reka bentuk aneh bercirikan tamadun Rom menggamit pelancong dari seluruh dunia bertandang ke ibu kota Republik Czech.

Istana Prague, Charles Bridge dan Old Town Square antara lokasi bersejarah yang menggambarkan tamadun awal manusia. Ia mencorak budaya hidup tempatan dengan pengaruh agama dalam acuan seni reka bangunan.

Betul-betul memukau pandangan mata, menyamai keanehan objek yang dianggap ajaib di dunia seperti piramid di Mesir dan Chandi Borobudur di Indonesia.

Seperti juga Borobudur yang dicatat dibina pada abad ke-9 merupakan Mahayana Kuil Buddha di Magelang, Jawa Tengah.

Prague muncul pada zaman Romanesque dan berkembang era Gothic dan Renaissance. Tercatat dua Maharaja Rom bertakhta di situ yang lebih dikenali Empayar Rom Suci.

Prague merupakan bandar utama ketika Monarki Habsburg dan Empayar Austria-Hungary.

Selepas Perang Dunia I muncul sebagai negara Czechoslovakia. Di tengah-tengah bandar tersebut sehingga kini dapat dilihat kesan-kesan pengaruh agama Kristian melatari kehidupan di republik Czech.

Keindahan dan kehebatan seni bina ciptaan warga Czech tidak hairanlah pada 1992, lokasi bersejarah Kristian itu disenaraikan UNESCO sebagai Tapak Warisan Dunia.

Mempunyai berpuluh muzium bagi kegiatan teater, galeri, panggung wayang, dan pameran artifak bersejarah lain.

Difahamkan berdasarkan catatan sejarah Prague pernah dikuasai Khalifah Othmaniah, di mana hampir kesemua penduduk ketika itu beragama Islam.

Malangnya sekarang semuanya itu hilang. Hari ini didominasi penduduk Kristian Katholik dan Protestan. Lebih menyedihkan lagi masjid yang pernah mewajah budaya Czech sekarang sukar lagi ditemui.

Mungkinkah masjid sudah ditukar menjadi gereja atau muzium. Senibina Islam itu tidak mampu dilumpuhkan begitu sahaja kerana masih ada kesannya di Prague.

Sejarah seperti mempamerkan masih ada reka bentuk bangunan lama yang menyerupai masjid dengan bumbung dilengkapi kubah.

Penduduk tempatan yang ditemui tidak tahu di mana terletaknya rumah ibadat orang Islam, sebahagian besar mereka pendatang dari Arab dan Afrika utara.

Seorang pemuda bekerja di kedai menjual pakaian berjenama Hard Rock memberitahu beliau berasal dari Algeria dan berkahwin dengan penduduk tempatan.

“Saya masih Islam, hanya Allah yang tahu keadaan sebenar,” ujarnya yang memakai rantai pelbagai logo. Ada juga kelihatan seperti lambang salib.

Sambil menggeleng-geleng kepala beliau seperti mengakui terpaksa berperang dengan arus kehidupan sosial melanda dirinya sehingga menenggelamkan baka Islam.

Peperangan yang sering berlaku di era tamadun, masih mampu menyelamatkan artifak yang diserapi unsur-unsur Kristian.

Banyak bangunan masih terselamat biar pun pernah dicatat berlaku keganasan dan kemusnahan abad ke-20 di Eropah. Semuanya itu masih terpahat di Wall Lennon dan Petrín.

Prague merupakan bandar ke-14 terbesar di Negara Kesatuan Eropah. Terletak di barat laut negara di Sungai Vltava.

Mempunyai kira-kira 1.3 juta orang namun mampu menarik lebih 4 juta pelancong setiap tahun.

Sejarah kaya dengan unsur Kristian menjadikan Prague pada 2009 dan 2011 bandar keenam paling kerap dilawati di Eropah.

harakahdaily

No comments: