Wednesday, June 11, 2014

KENDURI KAHWIN ORANG MELAYU?

Bila masa cuti sekolah sahaja, ramai orang mengadakan kenduri. Ini merangkumi kenduri kahwin, bertunang, buai anak atau cucu serta aqiqah. sambutan hari jadi daqn pelbagai lagi. Di sini nak diceritakan sedikit mengenai kenduri kahwin orang Malayu. Ini bukan bernakna semua orang Melayu tapi ramai orang Malayu yang melakukannya.Terdapat dua perkara yang menjadikan majlis atau kenduri kahwin orang Melayu itu tercemar. Pencemaran bunyi sentiasa berlaku apabila adanya majlis atau kenduri kahwin orang Malayu.

1. HIBURAN:-
Kebanyakan kenduri kahwin orang Melayu masa ini mesti ada hiburan. Tak kiralah sama ada menggunakan DJ atau tidak. Apa yang sering berlaku, bunyi bingit pembesar suara pasti berlaku. Mengapa perlu pembesar suara itu diletakkan suaranya sehingga ketahap yang maksima? Yang menjadi persoalan, tidakkah DJ yang mengendalikannya terfikir tetamu yang datang bukan semua yang suka bunyi yang bingit sedemikian.

Di majlis kenduri kahwin inilah masa yang agak sesuai untuk bertemu sanak saudara dekat dan jauh. Juga pertemuan yang tidak dirancang bagi kawan-kawan lama. Sambil menikmati hidangan pastinya mereka ini akan bersembang. Menceritakan kisah-kisah lampau atau pun kisah-kisah yang mendatang. Bunyi bingit dari pembesar suara itu akan menganggu perbualan mereka. Adalah memadai pembesar suara itu disederhanakan bunyinya.

Begitu juga kalau ada yang berkaraoke. Pastinya akan terjerit-jerit dengan lagu-lagu rock. Bukan tak boleh menyanyikan lagu seperti itu, tapi rendahkan suara pada pembesar suara itu. Situasi ini bukan sahaja boleh menganggu tetamu-tetamu yang datang malahan menganggui jiran-jiran sebelah rumah yang mengadakan kenduri tersebut. Bayangkan bagaimana pencemaran bunyi berlaku dari awal pagi hingga ke awal malam. Kekadang pula ada hingga jauh malam dengan persembahan kugiran dan joget lambak.

Waktu malam akan berkumpullah orang-orang muda di halaman rumah kenduri untuk bersama menikmati hiburan. Mereka bukan sahaja menunggu persembahan kugiran malahan mereka ingin turut sama berjoget lambak. Percampuran lelaki dan perempuan akan berlaku. Situasi begini semakin rancak dilakukan pada masa kini. Kenduri kahwin seolah-olah dilakukan pada awal tahun 60'an dahulu.

2. BUNYI LETUPAN:-
Mengapa bila ada kenduri kahwin orang Melayu mesti ada bunyi-bunyi letupan? Bunyi letupan ini biasanya dari letupan senapang patah atau mercun. Malahan dewasa ini ada peranan meriam buluh atau meriam tanah untuk menghasilkan bunyi letupan. Yang paling ketara apabila bunyi letupan itu berhampiran dengan tetamu yang sedang menikmati makanan. Tidak terfikirkah ada tetamu yang berusia yang sensitif dengan bunyi-bunyi letupan sebegitu?

Ada diperhatikan situasi begini menyebabkan tetamu meninggalkan majlis dengan meninggalkan hidang walaupun baru mula hendak menikmati makanan tersebut. Ada juga tetamu yang hampir histeria akibat bunyi letupan yang berlaku di majlis-majlis kenduri kahwin orang Melayu. Yang membakar mercun atau bermain meriam itu bukan sahaja dari kalangan orang muda tetapi ada juga orang dewasa yang melakukannya. Mereka akan gelak dan ketawa apabila melihat tetamu-tetamu yang sensitif dengan bunyi letupan tersebut. Ketawa akan bertambah rancak apabila ada tetamu yang melatah.

*** Mengapa tidak kita jadikan majlis atau kenduri kahwin orang Melayu ini dengan selesa? Jadikan majlis dengan suasana yang tenang. Aman dan damai. Jadikan tetamu berada dalam sutuasi yang selesa dan gembira ketika berada di majlis atau kenduri kahwin.

No comments: