Monday, March 2, 2015

MELOMBONG BIJIH TIMAH DI SUNGAI BROTAI

Satu-satu istmewanya Sungai Brotai ialah terdapat banyaknya bijih timah. Tentu mengkome terkejut bila dengar citer teman nih. Selain dari kaya dengan hidupan airnya, pasir di dasar Sungai Brotai rupa-rupanya kaya dengan sumber mineral yang terkenal iaitu bijih timah. Masa teman sekolah rendah lagi, tiap-tiap petang teman pergi "melombong" bijih timah kat Sungai Brotai. Tiap petang teman boleh dapat sekitar 1 kati hingga 3 kati. Masa itu idak timbang pakai kilo lagi. Mengkomer bayangkan berapa teman boleh dapat dengan hanya "melombong" satu petang sahaja.

Masa itu senang sungguh nak anggarkan berapa kati kita boleh dapat. Bijih timah yang telah dibersihkan dimasukkan ke dalam cawan jenis bunga kangkung. Satu cawan pasti beratnya satu kati. Harga bijih timah basah iaitu yang belum dikeringkan sekati dapat 12 ringgit. Kalau tiga kati boleh dapat 36 ringgit dengan hanya "melombong" sepetang. Kalau seminggu kekadang tu teman boleh dapat 108 ringgit keraa teman pergi "melombong" bijih timah tiga hari saja seminggu. Kalau jual kering iaitu selepas dijemurkan hingga hilang kandungan air dalamnya akan bertambah mahal harga bijih timah itu.

Tentu mengkome kata senang bebenor weh nak "melombong" bijih timah. Cara teman dan penduduk kampung terutama penduduk Kampung Brotai "melombong" bijih timah tidaklah sampai buat "lombong palong" atau pakai "kapal korek". Kalau teman pakai "lombong palong" atau guna "kapal korek", sudah lama teman jadi orang terkaya sekurang-kurangnya di Kampung Brotai agaknya. Teman menggunakan "dulang kayu" untuk mengayak pasir dan tanah untuk dapatkan bijih timah. Dulang kayu itu dipebuat dari kayu berbentuk kuali. Setiap kali diayak pasir dan tanah dalam dulang kayu itu akan keluar dan akan tertinggal didasar atau tengah dulang itu bijih timah kerana bijih timah berat dari pasir atau tanah.

Tiap-tiap petang akan berlonggoklah penduduk dalam Sungai Brotai itu. Masing-masing dengan dulang kayu, alat penyodok dan bekas bijih timah. Pelbagai peringkat umur sama-sama berendam dalam air Sungai Brotai. Paling istimewa teruna dara pun asyik mendulang. Teruna dengan hanya memakai kain pelikat singkat ke lutut. Manakala si dara pula dengan "berketang dada" atau hanya "berkemban" sahaja. Masa itu idak pulak berlaku kejadian sumbang antara teruna dan dara. Kalau masa ini pakai cara macam itu, pasti banyak benda-benda buruk akan berlaku.

No comments: