Sunday, April 26, 2015

GST..... APER KATER MENGKOMER?

"MUSTAHIL TUN M TAK FAHAM GST, KATA DR. ASRI"
Mufti Perlis, Prof Madya Datuk Dr Mohd Asri Zainul Abidin mempersoalkan kenyataan seseorang pemimpin yang mengatakan bekas Perdana Menteri, Tun Dr Mahathir Mohamad tidak faham tentang Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST). Semalam, Dr Mahathir menggesa GST dimansuhkan kerana cukai sedia ada sebelum GST sudah mencukupi.

"DR. MAHATHIR TAK FAHAM GST, KATA AHMAD MASLAN"
Datuk Ahmad Maslan menyifatkan Tun Dr Mahathir Mohamad sebagai tidak faham dengan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) selepas bekas perdana menteri itu mahu sistem cukai baharu dimansuhkan.

"TANGGUH DULU GST, INI MASA DAHULUKAN RAKYAT PM"
Tuan Ibrahim Tuan Man
30 Mac 2015.
Kepada Perdana Menteri Datuk Seri Najib Razak, inilah masanya untuk mendahulukan rakyat. Jangan perjudikan nasib rakyat dengan perlaksanaan GST yang masih tidak menentu dan stabil. Oleh itu, saya memohon agar kerajaan menangguhkan perlaksanaan GST sekurang-kurangnya untuk 6 bulan untuk memastikan segala impak pada negara dan rakyat dapat diminimakan.

"NAJIB, JANGAN IKUT CAKAP PENASIHAT, TANGGUH DULU GST"
Bagaimana keluarga yang terlibat dalam kejadian tanah runtuh dan banjir akan dapat membina semula kehidupan mereka selepas episod bencana apabila segala barangan yang mereka akan sentuh telah disumpah 6 peratus GST?” Soal Kasturi. “Perdana Menteri harus menahan dirinya dari mendengar nasihat-nasihat akal pendek sekaligus menangguhkan pelaksanaan GST.

"KU LI GESA KERAJAAN TANGGUH GST"
Bekas menteri kewangan, Tengku Razaleigh Hamzah menggesa kerajaan agar menangguhkan pelaksanaan cukai barangan dan perkhidmatan (GST) yang menurutnya akan menyusahkan lagi rakyat.

"PERHIMPUNAN BANTAH GST BERLANGSUNG SECARA AMAN"
Setiausaha Dewan Ulama PAS, Datuk Nik Zawawi Salleh dalam ucapannya berkata, pelaksanaan GST adalah bertentangan dengan prinsip Islam kerana ia membebankan rakyat.

"MURID SEKOLAH DILATIH SOKONG GST"
Satu klip video menjadi viral apabila ia didapati menggunakan kanak-kanak sekolah untuk menyokong Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST). Rakaman video yang berdurasi hanya 17 saat itu menunjukkan kanak-kanak itu diajar dan disuruh melaungkan ‘Kami Sokong GST’.

"KAJIAN MENUNJUKKAN HANYA MACAI YANG SOKONG GST"
Walaupun Putrajaya membelanjakan jutaan ringgit untuk memberi penerangan mengenai Cukai Barangan dan Perkhidmatan (GST), satu kajian oleh universiti swasta mendapati kebanyakan rakyat Malaysia menentang cukai itu yang akan berkuatkuasa 1 April depan. Kajian yang dilakukan oleh UCSI ke atas 700 responden menunjukkan mereka tidak menerima cukai tersebut, selain berasa kerajaan tidak dapat melaksanakan sistem percukaian itu dengan berkesan.

dan banyak lagi............................

No comments: