Saturday, May 16, 2015

GURU: MEMBINA ILMU MENYEMPURNAKAN AKHLAK

Apabila sampai saja tarikh ini 16 Mei tiap-tuap tahun semua akan menyambut 'Hari Guru'. Apa-apa pun pasti ada orang akan tanya kita, 'hari itu saja ke kita sambut hari guru?' Hari-hari lain tak boleh ke? Susah juga nak menjawabnya, namun macam kita sambut hari-hari lain juga. Mesti soalan yang sama akan keluar. Kita sambut 'Hari Ibu' orang akan tanya sambut hari ibu sehari itu sahaja ke? Kita sambut 'Hari Bapa' akan juga timbul soalan yang sama. Jadi apa-apa hari yang kita sambut mesti ada soalan kecuali hari lahir, hari merdeka, ulang tahun perkahwinan dan macam-macam lagi yang kita sambut hanya pada tarikh yang berkenaan sahaja.

Untuk hari guru ini, pelbagai cara mereka yang bergelar guru menyambutnya. Begitu juga pelbagai cara murid-murid menyambutnya untuk guru mereka. Bagi guru ada majlis bertukar hadiah antara guru-guru. Semua guru yang ada di sesebuah sekolah akan membeli hadiah dengan harga yang ditetapkan dalam mesyuarat. Bila sambutan hari guru itu berlangsung hadiah-hadiah ini akan dikumpulkan dan diletakkan nombor mengikut jumlah guru. Cabutan nama akan dibuat dan hadiah akan diberikan mengikut nombor giliran penerima. Kalau pengurusan hadiah tidak dibuat dengan berhati-hati kemungkinan ada yang akan terima kembali hadiah yang dibeli sendiri. Namun begitu atas kecekapan pihak pengurusan hadiah perkara sebegitu tidak mungkin akan berlaku.

Selalunya apabila hari guru itu dikelolakan oleh murid atau pelajar mesti ada pertandingan antara guru-guru. Guru-guru akan dipilih mengikut kategori yang dibuat oleh jawatankuasa pemilihan yang dianggotai oleh murid atau pelajar. Pengundian akan dijalankan oleh murid atau pelajar. Mereka ini akan mengundi pilihan masing-masing mengikut kategori yang dipertandingkan. Setiap kategori ada kotak undinya dan kertas undi akan dimasukkan ke dalam kotak oleh murid atau pelajar setelah kertas undi dipangkah. Antara kategori yang dipertandingkan ialah guru paling garang, guru paling handsome, guru paling cun, guru paling rajin, guru paling sporting, guru paling cool, guru paling lawak, guru paling bergaya dan macam-macam lagi kategori.

Disamping itu, ramai juga murid atau pelajar akan memberi hadiah kepada guru-guru mereka. Memang penghormatan akan dapat diterima oleh guru-guru apabila boleh dikatakan hampir semua murid atau pelajar akan membawa hadiah. Paling kurang pun seorang murid atau pelajar akan memberikan sekuntum bunga kepada guru mereka. Ada terdapat juga guru yang menerima hadiah yang agak berharga dari murid atau pelajar mereka. Mungkin murid atau pelajar ini dari keluarga yang mewah dan mampu untuk memberikan hadiah yang berharga kepada guru mereka. Terdapat juga murid atau murid hanya menulis ucapan hari guru pada sehelai kertas dan diberikan kepada guru sebagai hadiah. Begitulah penghormatan yang diberi oleh murid atau pelajar kepada gurunya.
Begitulah saban tahun hari guru ini diraikan atau dilakukan.
Paling hebat ada pihak luar yang menganjurkan perayaan hari guru. Guru-guru dijemput ke majlis itu dan mereka diraikan dengan penuh meriah. Selalunya pihak penganjur adalah terdiri dari bekas pelajar, jawatankuasa keselamatan kampung, jawatankuasa masjid, jawatan kuasa rukun tetangga dan pelbagai lagi. Terima kasih kepada semua atas penganjuran tersebut dan dianggap yang terbaik bagi memberi penghormatan kepada guru pada hari guru.

No comments: