Sunday, May 28, 2017

AKU MULA MENULIS

Sudah lama aku tidak menulis di blog aku ini. Terlalu Hari ini Sabtu 27 Mei 2017M bersamaan 1 Ramadhan 1438H. Kehilangannya terus terasa meskipun ia pergi meninggalkan aku sudah lebih lapan bulan yang lalu. Biasanya aku akan bersahur dan berbuka puasa bersama-samanya. Tambah terasa apabila hari ini adalah hari pertama puasa ia tiada di sisiku. Air mataku mengalir di pipiku. Apakah aku sanggup menghadapi makanan untuk berbuka puasa tanpa dirinya bersama? Apatah lagi dia sering menawarkan dirinya untuk membaca doa berbuka puasa.
Aku mempelawakan isteri dan anak keduaku untuk berbuka puasa di masjid. Aku bertindak begitu kerana aku tidak dapat melupakan dia yang telah pergi meninggalkan aku. Aku mahu melupakan seketika waktu berbuka puasa bersama-samanya. Biarkan aku tutupi kerinduanku padanya dengan berbuka puasa bersama-sama jemaah yang lain di masjid. Alhamdulillah, isteri dan anak keduaku bersetuju untuk berbuka puasa di masjid. Aku sentiasa berdoa agar ianya tenang di sana juga semoga Allah menempatkan rohnya bersama-sama mereka yang beriman.


Anak keduaku baru balik bercuti selama dua minggu. Anak keduaku bekerja sebagai seorang guru dan mengajar di sebuah sekolah pedalaman Serawak. Anak keduaku telah enam tahun menjalankan tugas di Serawak. Meskipun beberapa kali membuat permohonan pertukaran namun sehingga aku menulis di blog aku ini ia masih gagal dalam permohonannya. Pada awal penempatan mereka telah dijanjikan akan kembali bertugas di Semenanjung Malaysia setelah tiga tahun bertugas di sana. Namun, janji hanyalah tinggal janji kecualilah kita ada kenalan di peringkat atasan. Program "duka lara" pun hasilnya memang menjadi duka dan lara. Persoalan yang timbul "adakah penempatan guru ke Serawak dan Sabah dibuat secara terancang?"

Hanya Indah Khabar..........

Anak ketigaku masih jauh di perantauan kerana menuntut ilmu. Ku doakan anak ketigaku terus cemerlang dalam pengajiannya. Kasihan anak ketigaku tidak dapat memberi penghormatan terakhir pemergian Abang Longnya. Anak ketigaku ini kembali meneruskan pengajiannya sebulan sebelum pemergian Abang Longnya.  Namun penat lelahnya menjaga Abang Longnya semasa di Hospital Raja Permaisuri Bainun Ipoh adalah yang terbaik pada pandanganku. Begitu juga semasa Abang Longnya menerima rawatan di Hospital Serdang.





In Shaa Allah akan bersambung.....

No comments: