Tuesday, December 2, 2008

PULAU RU SEBATANG

1 DISEMBER 2008
Selepas sarapan pagi kami menaiki bas menuju ke SK Pulau Ru Sa (SKPR) Perkataan Ru dengan perkataan Sa itu saya jarakkan supaya kita tahu sejarah asal usul Pulau Rusa. Kalau dilihat pada papan tanda "SEKOLAH KEBANGSAAN PULAU RUSA", terbayang difikiran bahawa asal usul tempat itu adalah sebuah pulau yang banyak rusa. Namun, jangkaan itu meleset sama sekali apabila Encik Abdul Raki bin Abdullah, Guru Besar SKPR memberi ucapan aluan dan taklimat kepada kami. Sekarang barulah kami tahu bagaimana asal usul nama Pulau Rusa itu diperolehi. Terima kasih Cikgu Abdul Raki.
PENGURUSAN RMT
Pengurusan RMT yang berkesan telah meletakkan SKPR dikenali seluruh pelusuk Malaysia. Apabila kami sampai sahaja di SKPR, kami terus di bawa ke kantin sekolah. Di sini kami lihat ada sudut Pengurusan RMT. Di sini ada menu, peraturan, kad nama penerima, pinggan mangkok dan pelbagai yang berkaitan. Susunan dan cara pengagihan menjadikan pengurusan RMT SKPR berjaya dan berkesan selaras dengan matlamat RMT itu sendiri. Semua guru terlibat pada setiap hari mengikut giliran bertugas di sudut RMT ini. Mereka ini terlibat dalam pengagihan makan dan minuman, catatan fail-fail, disiplin penerima dan sebagainya. Aliran kerja RMT yang dipamerkan menampakkan pengurusan RMT di SKPR yang berjaya dan mencapai kecemerlangan. Usaha dan langkah oleh warga SKPR ini sepatutnya ditiru untuk dipraktikkan di semua sekolah.
PENGURUSAN SBT
SKPR mempunyai "Kiosk SBT". Murid-murid yang terlibat dengan SBT akan berada di kiosk ini untuk menerima makanan (sama seperti RMT). Semua fail yang berkaitan dengan SBT akan dikemaskinikan oleh guru-guru SBT dan ditempatkan di kiosk ini. Pencapaian murid dalam SBT yang dipamerkan akan memberi motovasi kepada mereka untuk lebih cemerlang. Pengurusan makanan di kiosk dibuat ala cafe menjadikan suasana di situ lebih selesa dan menyelerakan. Penerima RMT dan SBT ditatang bagai minyak penuh melalui pelbagai aspek. Menu, umpamanya dibuat seperti menu di restoren. Oleh itu, pelajar sentiasa datang awal pagi untuk menerima RMT dan SBT pada waktu tengah hari. Kantin SKPR juga adalah sangat "kondusif". Apabila berada di dalamnya seolah-olah berada di sebuah hotel empat bintang.
"TAHNIAH DAN TERIMA KASIH SKPR"

No comments: