Monday, October 13, 2014

MELAYU SEBELUM DAN SELEPAS MERDEKA

Suatu masa dahulu...... hehehe macam pertandingan bercerita pulak teman nih. Aghi nih teman nak pulak berceghite sikit tang umat Melayu. Kalo mengkome ghaser nak macer mengkomer dibenorkan macernyer. Kalo mengkomer ghaser tak sior nak macer, aper yang boleh teman buat? Ikut suker mengkomer ler weh. Idak ler pulak nak teman memakse mengkomer. Itu hak mengkomer.

Maser dedulu, umat Melayu peghonah capei zaman gemilang. Bukan meghater sini ajer weh. Daghi Kepulauan Melayu sampei ler ke Benua Afrika. Tiker itu secagher teoghinyer, umat Melayu udah pun beghader di seantero dunia. Di setiap penghosok dunia nih ada umat Melayu. Demer ada di meghater-ghater di dunia nih bukan sajer sebab hijrah malahan kehadiran Melayu aderler melalui pelayaran zaman-berzaman dulu. Oleh itu, idakler boleh mengkomer kater Melayu hanya ader di Kepulauan Melayu ajer.

Pader kighaaan teman umat Melayu dijajah hampir 500 tahun. Lamer bebeno umat Melayu nih kene jajah weh. Kalau ngikut umor, purater seseorang itu hidup selamer tujuh puluh tahun, maknernyer lebih daghi tujuh keturunan umat Melayu dijajah. Udah macam sumpah Mahsuri pulak weh sampai tujuh keturunan. Namun gitu, masih ada yang perjuangkan kedaulatan bangsa. Mereka ini berusaha untuk keluor daghi kepompong penjajah.

Mereka yang perjuangkankan kedaulatan bangsa ini adalah golongan yang bermentaliti kelas pertama. Sudah pasti mereka ini tidak mahu diri mereka serta anak bangsa mereka dijajah. Umat Melayu sudah merdeka. Sudah lebih 57 tahun bebas daghi penjajah. Walau pun sudah begitu lamer bebas, persoalan akan timbul. Apakah umat Melayu mampu mencari penyelesaian untuk mengembalikan kegemilangan yang pernah umat Melayu kecapi suatu ketika dulu?