Thursday, June 9, 2011

ASAL KAPAS MENJADI BENANG, ASAL BENANG MENJADI KAIN

Perkembangan busana atau pakaian berlaku sejajar dengan keperluan dan tuntutan manusia. Perkembangan ini dipercayai bermula hasil dari pertembungan budaya luar yang masuk ke negara ini pada zaman prasejarah melalui aktiviti perniagaan serta penghijrahan. Bermula dengan penggunaan bahan-bahan yang ada di sekeliling seperti daun-daun, kulit kayu dan kulit binatang untuk menutup tubuh, manusia kemudiannya mencari altenatif lain yang lebih mudah dan sesuai seperti kapas dan bulu binatang yang dipintal menjadi benang kemudian ditenun menjadi kain dan dicantum menjadi pakaian.

Asal kapas menjadi benang,
Asal benang menjadi kain;
Yang lama mesti dikenang,
Jangan hilang berganti lain.

Kesan dari pengaruh budaya jelas terlihat pada kepelbagaian jenis busana dan pakaian tradisi masyarakat di Tanah Melayu ketika itu. Busana tradisi seperti pakaian Cik Siti Wan Kembang, Puteri Perak serta baju sikap adalah unsur budaya luar yang diadaptasi mengikut cita rasa, budaya setempat serta strada pemakainya.

Pakaian (busana) menjadi keperluan kepada setiap individu tanpa mengira status dan kedudukan. Busana diperlukan dalam setiap kegiatan hidup masyarakat, dari upacara rasmi sehingga kepada kegiatan harian. Setiap aktiviti akan menampilkan pemakaian busana yang berlainan bersesuaian dengan agenda. Baju kurung, kebaya labuh, kebaya pendek dan baju Kedah diperbuat dari kain biasa serta digayakan dengan kain sarung menjadi pakaian harian yang serba ringkas serta selesa penampilannya.

Adap dan sopan masyarakat ketika itu dinilai melalui penampilan mereka dalam berpakaian. Di rumah mereka selesa dengan pakaian basahan, rambut bersanggul berhias kuntuman bunga dan apabila keluar berjalan atau bertandang ke rumah jiran mereka memakai kain kelubung menutup wajah daripada sebarang fitnah disamping melindungi diri daripada pancaran matahari.

Masyarakat dahulu amat teliti apabila mengenakan sesuatu pakaian. Setiap individu perlu mengambil kira nilai-nilai agama dan budaya serta adat resam yang diamalkan sebelum mengenakan sesuatu pakaian.

Apabila menghadiri majlis perkahwinan atau majlis keraian di rumah tetangga, baju kurung atau kebaya menjadi busana pilihan yang dipakai bersama-sama sarung yang bertenun atau sarung songket supaya nampak berbeza daripada pakaian biasa. Kerongsang, cucuk sanggul, dokoh, gelang tangan, gelang kaki dan subang dipakai sebagai pelengkap kepada penampilan busana tradisional.

Etika berpakaian sekali lagi berubah apabila menghadiri majlis yang diadakan di istana. Terdapat warna serta jenis kain yang hanya boleh oleh sultan serta kerabat dan pembesar istana sahaja. Garis panduan sebegini jelas diceriterakan di dalam sastera Melayu lama.

Pertalian sejarah di antara negara tetangga yang wujud sejak sekian lama menyebabkan terdapat persamaan budaya termasuk jenis-jenis busananya.

Sebelum tercetusnya Perang Dunia Kedua, pakaian masyarakat di negara ini dihasilkan dari pelbagai jenis tekstil sama ada keluaran tempatan atau pun dari luar negara seperti China, India dan Eropah. Pada ketika itu kain tenunan dan batik adalah tekstil yang paling popular. Perkembangan industri tekstil secara tidak langsung memberi ruang kepada pereka fesyen tempatan menghasilkan pelbagai rekaan busana. Busana tradisional yang dahulunya kelihatan labuh dan besar diubahsuai mengikut peredaran zaman.

Fabrik tradisional seperti songket, pua, kain batik pukul dan batik canting terserlah keunikannya apabila digabungkan dengan aliran fesyen terkini. Ini jelas membuktikan tekstil tradisional tidak ketinggalan zaman dan boleh disesuaikan mengikut peredaran masa dan cita rasa.

Rekaan busana moden daripada tekstil tradisional dapat dihasilkan untuk kegunaan majlis formal dan kasual. Ia juga menerima sambutan hangat dari dalam dan luar negara.

Koleksi Busana Anggun
KRAFTANGAN MALAYSIA

No comments: