Tuesday, August 16, 2011

CERITA TENTANG ORANG YANG WARAK

Warak ertinya memelihara diri dari hal-hal yang meragukan, kerana takut terjerumus ke dalam hal-hal yang diharamkan.

Cerita tentang orang-orang yang warak ini banyak sekali. Diantaranya adalah:-

Suatu hari, Abu Bakar As-Siddiq meminum segelas susu hasil usaha hambanya. Ketika ia tanyakan kepada hambanya dari mana ia perolehi susu itu, hamba itu menjawab: "Saya menjadi dukun di suatu kaum, lalu mereka memberi saya susu tersebut."

Mendengar itu, Abu Bakar lalu memasukkan jarinya ke tenggorokkannya, sehingga hampir-hampir nyawanya melayang, lalu ia muntahkan isi perutnya, seraya berkata: "Ya Allah. aku mohon ampun kepadaMu dari apa yang sudah terserap oleh urat dan tercampur dalam usus!"

Perhatikan, betapa hati-hatinya beliau terhadap apa yang masuk ke dalam perutnya.

Salah seorang Sufi terkenal, iaitu Sufyan ats Tsaury pernah mengatakan: "Orang yang menafkahkan harta haram di dalam taat kepada Allah ibarat orang yang membasuh pakaian najis dengan air najis pula. Padahal pakaian najis itu tidak akan suci kecuali bila dibasuh dengan air yang bersih, dan dosa tidak akan lenyap kecuali dengan makan yang halal."

Dan diriwayatkan dari salah seorang yang soleh, bahawa suatu hari ia memberikan makanan kepada salah seorang abdal (pangkat kewalian), namun makanan itu dibiarkannya saja, tidak dimakan. Maka orang soleh tadi bertanya: "Mengapa tuan tidak makan makanan yang saya berikan ini?"

Abdal itu menjawab: "Kami tidak makan kecuali yang halal, kerana itulah hati kami menjadi lurus, keadaan kami tetap, dan kami boleh menyaksikan alam malakut dan alam akhirat. Kalau kami memakan seperti apa yang kalian makan, tiga hari saja, nescaya akan sirnalah ilmu yakin kami dan akan lenyaplah rasa takut dan musyahadah dari dalam hati kami."

Orang yang soleh tadi berkata: "Saya puasa sepanjang tahun dan menamatkan pembacaan Al-Quran setiap bulan tiga puluh kali."

Abdal menjawab: "Minuman yang tuan lihat saya meminumnya ini, lebih saya gemari daripada tiga puluh kali khatam dalam solat tiga ratus rakaat."

Adapun minuman Abdal itu adalah susu rusa liar.

Lihatlah, betapa sangat hati-hatinya orang warak itu memelihara makanannya.

Memang, sifat warak itu merupakan suatu kedudukan yang sangat tinggi sekali. Hal mana dibuktikan oleh hadis-hadis berikut ini.

Rasulullah s.a.w. bersabda:
"Sebaik-baik agama kamu adalah warak."

Dan sabda Nabi s.a.w. lagi:
"Barang siapa menjumpai Allah dalam keadaan warak, nescaya Allah berikan kepadanya pahala Islam semuanya."

Terdapat banyak lagi hadis-hadis yang membicarakan tentang keutamaan sifat warak itu.

No comments: