Friday, March 12, 2010

IMAJINASI KREATIF MEMBENTUK KEJAYAAN

"Sejarah tidak lain adalah kisah kemajuan mereka yang memiliki imaginasi kreatif."

Imajinasi adalah lahir dari mental kita. Ia bagai bayangan yang diimbas kembali apabila kita menemui sesuatu yang baru yang ada kaitannya. Oleh itu, imajinasi adalah merupakan tindakan mental untuk menghasilkan atau mengeluarkan semula gambaran-gambaran mental telah tersimpan. Gambaran lama yang dicantumkan dengan gambaran baru akan terhasil gambaran yang lebih menarik.

Biasanya penyimpanan gambaran tersebut berlaku di dalam memori dan dikeluarkan semula melalui dorongan gambaran yang tergabung. Melalui imajinasi ini kita mampu untuk mengimbasi kembali peristiwa-peristiwa yang telah berlaku yang kita alami. Kita dapat mengunjungi kembali tempat-tempat yang pernah kita kunjungi di masa lampau. Imbasan kembali boleh juga memotivasikan diri kita untuk menciptakan sesuatu yang baru.

Imajinasi kreatif belaku melalui proses menggabungkan pemgalaman masa lampau dalam usaka kita untuk menciptakan gambaran baru. Penciptaan gambaran baru ini sewajarnya berbeza dengan pengalaman-pengalaman silam. Imajinasi jenis inilah yang telah memberi suatu keberkatan kepada kemanusiaan. Ia akan meninggalkan tanda-tandanya di dunia melalui berbagai penemuan sejak lahirnya peradaban.

Imajinasi adalah suatu keadaan mental yang boleh dikembangkan kerana penggunaannya. Ia seakan-akan otot, Masalah yang pada umumnya kita hadapi adalah kenyataan bahawa kita berbuat seperti haiwan ternakan. Kita akan berjalan di jalan yang sudah ada sejak dahulu lagi. Kita akan melakukan perkara yang sama dengan apa yang dilakukan oleh kebiasaan kita. Kita tidak cenderung untuk berubah.

Dalam aspek ini sebenarnya kita tidak melakukan atau pun tidak mencari jalan untuk mengadakan perubahan. Umpamanya mencari mencari cara yang lebih baik dalam menangani sesuatu dengan melakukan sesuatu perubahan. Kalau dulu kita menggunakan dapur tanah untuk memasak. Sekarang dapur telah tercipta dengan kemudahan yang lebih baik dan juga lebih selamat. Kita perlu ingat bahawa masa lalu telah mati. Ia terus meninggalkan kita selama-lamanya. Oleh itu, jalanilah hidup masa ini dan tingkatkan kejayaan setiap hari.

Jika kita lihat penyepit baju yang digunakan di jemuran diperbuat daripada kayu yang berbentuk lurus dan datar. Imajinasi kreatif telah membuatnya dalam pelbagai bentuk dan warna. Disamping kelihatan menarik ia juga dihasilkan untuk meningkatkan keselamatannya. Gagasan yang sederhana ini juga telah memberikan berjuta-juta ringgit bagi penciptanya. Kita perlu ingat bahawa kesempatan itu ada di mana-mana. Bagaimanakah kita boleh memperolehinya? Kita harus melakukan penelitian supaya boleh menemukan sesuatu.

Bangkitkanlah imajinasi kreatif dengan merenung dan berfikir ketika dalam kesunyian. Setiap orang yang berjaya akan melakukannya setiap hari untuk tujuan itu dan hasilnya telah pun terbukti. Pilihlah "waktu menyepi" itu, baik di pagi hari, tengah hari, petang hari, malam hariatau pun di subuh hari, asalkan kita yakin bahawa kita tidak akan terganggu oleh kegiatan mental kita. "Carilah dan kita akan menemukannya".

No comments: