Wednesday, March 24, 2010

PRASANGKA MEMBELENGGU MINDA

"Pengetahuan adalah satu-satunya sumber cinta dan prinsip pembebasan manusia"

Prasangka adalah merupakan sangka atau anggapan buruk yang dibuat terhadap sesuatu. Ia juga boleh berlaku terhadap diri seseorang. Kebiasaannya prasangka ini wujud atau timbul sebelum kita mengetahui iaitu menyelidik kedudukan yang sebenar-benarnya. Perasaan prasangka ini wujud ada persamaannya dengan syak atau buruk sangka.

Oleh itu, prasangka adalah suatu rumusan pendapat atau perasaan yang dibuat tidak melalui pemerhatian fakta atau kejadian sebenar. Perkara ini merupakan perasaan atau pendapat yang belum difahami. Ia juga merupakan suatu pengadilan yang tidak menggunakan pengetahuan, pemikiran atau alasan.

Dunia masa kini memang dipenuhi dengan prasangka hinggakan prasangka tersebut boleh membawa kepada berlakunya fitnah. Salah satu yang menjadi penyebab berlakunya prasangka ini ialah kecenderungan seseorang itu untuk mencari jalan keluar yang mudah tanpa memikirkannya dengan mendalam atau semasak-masaknya.

Kita begitu mudah untuk tidak memberi persetujuan terhadap sesuatu yang sama sekali tidak kita ketahui. Perkara inilah yang sering kali dilakukan oleh ramai orang. Apabila ramai orang ada perasaan prasangka maka ia boleh merebak dengan lebih meluaskan lagi. Akibatnya adalah amat besar jika kita terus mempercayainya tanpa melakukan siasatan atau pemerhatian.

Kebiasaan berprasangka akan membimbing kita menjadi orang yang tidak bertolak-ansur. Kita tahu bahawa orang yang tidak bertolak-ansur bukanlah jenis peribadi yang menyenangkan, menarik dan unggul. Sebaliknya, orang yang tidak bertolak-ansur itu bolehlah dikategorikan sebagai jenis individu yang negatif.

Kita seharusnya tetap jernih terhadap segala sesuatu yang membuat kita terjerumus menjadi orang yang tidak bertolak-ansur. Kita juga perlu mengelakkan diri kita dianggap sebagai individu yang negatif. Oleh itu, kita seharusnya belajar untuk tegas terhadap prasangka. Kita sewajarnya menilai perasaan kita berdasarkan pendapat kita dengan penelitian atau pemerhatian fakta.

Orang tidak boleh mengharapkan peningkatan besar dalam dunia ini kalau ia tidak memiliki akal budi mulia dan menggunakannya sebaik mungkin untuk menggarap plilihannya sendiri. Dalam menerapkan akal untuk mencapai peningkatan yang berharga, kita seharusnya belajar menjadi pemikir yang teliti dan bertepatan yang situasi yang sebenar.

Prasangka akan boleh dipinggirkan ke belakang apabila kita meletakkan diri kita kepada yang positif. Prasangka juga boleh tersingkir apabila kita boleh membuka pintu hadapan kita untuk menerima kunjungan pemikiran yang teliti. Bebaskanlah diri kita dari cengkaman atau pun dibelenggu oleh minda yang jumud. Kita perlu keluar dari pemikiran yang sempit.

Semua pendapat seharusnya berdasarkan kepada fakta. Walau bagaimanapun kita tidak boleh terus mempercayai fakta-fakta yang kita terima. Seseorang yang menjadi pemikir yang teliti tidak akan mengeluarkan pendapat sebelum ia mengumpulkan fakta-fakta yang ada. Fakta yang diterima seharusnya disahkan kebenaran dan kesahihannya.

Apakah benar fakta itu?
Dari mana datangnya fakta itu?
Apakah boleh disandarkan fakta itu?


Semua fakta yang diterima perlu dijadikan sebagai bukti dan mestilah dianalisa. Setelah itu ianya perlu dipelajari, diperhitungkan dan di tempatkan seimbang dalam pemikiran. Setelah semua itu dibuat, barulah keputusan dan pendapat yang tepat dapat dikeluarkan. Apa yang pasti, keputusan tersebut akan memberi kesan yang positif terhadap perasaan kita.

"Bersedialah untuk mula membuang prasangka dari minda kita dan gantikanlah dengan suatu pemikiran yang teliti."

No comments: