Wednesday, March 17, 2010

KEBAHAGIAAN ITU ADA DI MANA-MANA

"Berdasarkan pengamatan, orang akan menjadi bahagia apabila mereka memperbaiki fikiran mereka."

Kebahagiaan adalah berasal dari perkataan bahagia. Bahagia bermaksud suasana yang senang, tenang dan aman. Ia juga suatu kemujuran dan sesuatu tuah. Kebahagiaan pula memberi pengertian kesenangan hidup, kemujuran dan keuntungan. Kebahagiaan adalah sangat-sangat yang diingini oleh setiap manusia dalam kehidupan di dunia dan di akhirat. Kebahagiaan sememangnya sentiasa diharapkan.

"Ya, Allah! Ya, Tuhanku.
Engkau berikanlah kebahagiaan kepada aku, di dunia dan di akhirat.
Amin."

Di atas adalah merupakan doa yang tidak pernah dilupakan oleh setiap umat Islam. Lafaz doa ini sentiasa diungkapkan sama ada selepas sembahyang fardhu, sunat dan sebagainya. Doa ini juga dilafazkan ketika mengadakan majlis doa selamat, majlis kesyukuran, majlis perkahwinan, majlis pertunangan dan berbagai majlis lagi. Boleh dikatakan doa ini tidak pernah lekang dari bibir umat Islam di dunia ini.

Kebahagiaan pada umumnya dalam pandangan manusia adalah suatu yang paling dan sangat diharapkan. Kebahagiaan adalah suatu yang mesti diperolehi kerana semua orang inginkan bahagia. Bagi orang yang tidak bahagia diibaratkan kebahagiaan itu terletak di hujung pelangi. Ini bermakna kedudukan yang sukar dinikmati atau diperolehi. Adalah agak malang bagi sesiapa yang tidak menemui kebahagiaan.

Mereka yang tidak bahagia, akan menghabiskan waktu seumur hidupnya untuk mencapai pelangi itu. Situasi seperti ini adalah seolah-olah mengejar bayang-bayang. Ini adalah disebabkan mereka tidak akan boleh memperolehi kebahagiaan itu di luar kerana perkara ini ada di dalam diri sendiri. Kita sewajarnya membentuk kebahagiaan itu bermula dari dalam diri kita dan barulah ia dapat tersebar kepada keluarga kita.

Kebahagiaan boleh kita temui dalam perjalanan dan bukannya kepada tujuan perjalanan itu. Orang yang bahagia adalah orang yang dapat menemui dirinya. Orang yang dapat mengenali dirinya dan orang yang tahu siapa dirinya. Oleh itu, orang yang bahagia adalah orang yang mengenali Tuhannya. Orang yang bahagia adalah orang yang memiliki aspirasi agung dan mulia. Orang yang bahagia adalah orang mengalami peningkatan di dunia ini.

Orang yang bahagia juga adalah merupakan orang yang memperkayakan hidup komuniti setempatnya. Orang yang bahagia adalah orang yang memberikan sumbangan dalam menciptaka bumi yang lebih layak diduduki. Orang yang bahagia adalah orang yang mempunyai aktiviti, kegiatan, tugas dan pekerjaan yang dicintainya. Orang yang bahagia adalah orang yang mencintai cinta. Orang yang bahagia adalah orang yang mencintai hidup.

Oleh itu, orang yang bahagia adalah orang yang bahagia. Kebahagiaan ada setiap masa. Kebahagiaan ada setiap hari. Kebahagiaan ada setiap minggu. Kebahagiaan ada setiap bulan dan ada setiap tahun. Kebahagiaan itu ada sekarang juga iaitu masa kini. Kebahagiaan ada di dalam perjalanan hidup kita ini. Berusahalah untuk mencari kebahagiaan untuk diri kita dan juga untuk semua.

Kebahagiaan adalah suatu keadaan batin. Kebahagiaan tidak akan ditemui dalam benda-benda di sekitar kita. Kebahagiaan juga tidak akan diperolehi dalam kekayaan, kedudukan, pangkat dan kekuasaan. Orang yang kecewa adalah orang yang menghabiskan seluruh hidupnya untuk mencari dan mengumpul kekayaan dalam jumlah yang lebih daripada yang diperlukannya. Akhirnya, mereka akan menjadi ketinggalan dan terlambat dalam mengejar dan mencari kebahagiaan. Merela hanya akan menemui kenyataan bahawa wang tidak boleh membeli kebahagiaan.

Kebahagiaan adalah suatu gambaran dan penghargaan terhadap perkara-perkara yang kita miliki sekarang. Kebahagiaan adalah hari ini. Kebahagiaan adalah sekarang. Setiap fajar baru adalah tanda dari lahirnya hari mulia yang memberi kesempatan bagi kita untuk memberi dan mendapatkan cinta, kepuasan, kegembiraan dan layanan yang tidak egois.

"Kenikmatan boleh dibeli tetapi kebahagiaan tidak."

No comments: