Sunday, March 7, 2010

PENGURUSAN MASA YANG BERKESAN

"Apakah kita mencintai hidup? Kalau begitu, janganlah mensia-siakan masa sebab hidup kita diperbuat dari masa."

"Masa itu emas", begitu tinggi nilainya masa. "Demi masa", juga menunjukkan pentingnya masa sehingga Allah S.W.T. sendiri telah bersumpah dengan menggunakan masa. Jika dilihat, masa itu sungguh setia mengikut peredarannya. Masa berlalu tanpa menangguhkannya dan masa itu akan terus tetap dan kekal tanpa berkurangan atau pun bertambah. Sehari semalam masa akan tetap 24 jam.

60 sasat = 1 minit
60 minit = 1 jam
sehari semalam = 24 jam

Berhati-hatilah apabila kita banyak membuang atau mensia-siakan masa kerana seluruh masa depan kita hidup di dalamnya. Setiap hari yang baru akan memberi kepada kita kesempatan yang baru. Apakah hal itu akan menciptakan peningkatan atau tidak? Ianya banyak bergantung kepada cara kita menggunakan masa yang amat berharga itu. Juga cara kita untuk mengagih-agihkan masa. Oleh itu pengurusan masa kita perlu dilakukan dengan cara yang terbaik dan berkesan.

Lebih kurang satu pertiga masa setiap hari akan kita gunakan untuk berehat dan tidur. Masa rehat dan masa tidur ini akan memberi kesempatan bagi alam untuk menjalankan tugasnya memperbaiki dan menyembuhkan. Sekiranya kita terus menerus mencuri masa yang diperlukan oleh alam untuk melakukan tugas hariannya, maka cepat atau lambat kita harus menerima risikonya. Jangan kita menyiksakan diri dengan mengabaikan masa rehat dan masa tidur kita itu.

Satu pertiga lagi waktu sehari-hari adalah waktu kerja yang kita gunakan untuk sesuatu yang kita cintai. Semua pekerja hendaklah menjadi seorang pekerja yang amat mencintai pekerjaannya. Waktu ini kita berikan sebagai usaha untuk perimbangan bagi keperluan hidup. Melalui masa bekerja ini kita akan mendapat imbuhan yang akan menyarakan diri kita dan keluarga kita. Kita perlu mendapatkan imbuhan yang halal demi pembentukan keluarga yang cemerlang.

Akhirnya, tiba pada satu pertiga waktu terakhir yang juga disebut sebagai "masa bebas" kerana kita tidak mempunyai kewajipan apa-apa pun dalam manfaatnya. Satu pertiga masa kita sehari-hari kita gunakan untuk bekerjka, sekitar satu pertiga lainnya ditentukan alam bagi kita untuk berehat dan tidur, sedangkan "waktu bebas" kita tentukan sendiri apakah akan kita sia-siakan begitu sahaja atau kita akan menggunakannya secara yang bijak.

8 jam = masa alam
8 jam = masa bekerja
8 jam - masa bebas

Setiap hari kita menghabiskan masa sekitar dua atau tiga jam sebagai masa makan. Kita jarang mengabaikan kesempatan untuk keperluan tubuh ini. Kita juga seharusnya menjaga kesihatan kita dengan melakukan senaman yang teratrur setiap hari. Kita boleh berjogging, berjalan-jalan atau bermain sebagai pendorong kepada kesihatan kita.

Selain daripada tubuh kita, akal kita juga memerlukan makanan pada setiap hari. Benih kejayaan yang ada pada diri kita semua tidak akan tumbuh dengan baik apabila kita tidak menyediakan "waktu bebas" dengan secukupnya untuk latihan dan pertumbuhan mental. Salah satu cara kita untuk memantapkan mental dan akal ialah melalui ibadat kepada Tuhan. Beribadat, berdoa dan bertawakkal adalah amat dituntut kepada setiap diri manusia.

Ingatlah bahawa sebagaimana hidup kita itu sendiri berlalu, begitu jugalah bahawa masa juga tidak akan dapat diulang. Biarlah kita ketinggalan bas kerana bas yang lain akan menyusul tetapi apabila kita ketinggalan masa kita akan terus mendapat kerugian.

No comments: