Sunday, May 2, 2010

DIAM ITU LEBIH BAIK DARI BERBICARA

"Kita sering menyesali saat-saat kita berbicara, bukannya ketika kita diam."

Hiruk pikuk suasana akan menyebabkan kerunsingan fikiran. Justeru, bagi merehatkan fikiran saat kesunyian adalah yang terbaik. Tidur yang cukup akan menyegarkan tubuh. Kesunyian adalah saat tidur bagi batin kita. Kesunyian boleh membungkus kebodohan. Dapat menghindari suasana yang bising. Apa yang penting, kesunyian dapat mencegah dosa.

Diam itu lebih baik daripada berbicara. Namun, adalah lebih baik bertanya daripada kita hanya membiarkan orang lain yang berbicara. Bicara yang lancar adalah dari kerajinan kita mendengar bicara orang lain. Untuk berbicara mestilah dengan bicara yang menarik. Pengucapan mesti tepat, padat dan mudah difahami. Berbicara adalah suatu tanggungjawab untuk menyatakan sesuatu yang betul.

Adalah lebih baik kita mendiamkan diri daripada menghujahkan sesuatu pendapat yang tidak berlandaskan fakta. Jangan kita terlalu cepat membuat penilaian sekiranya kita tidak memiliki keseluruhan faktanya. Membaca surat khabar atau majalah setiap hari tidak bermakna kita telah mengetahui fakta yang membolehkan kita untuk terus berhujah.

Terdapat orang yang menghabiskan tenaga cuma selalu tergesa-gesa iaitu berbicara tanpa ada tujuan yang jelas. Oleh itu, ada pendapat yang menyatakan bahawa kehidupan bisu itu ada mempunyai kegembiraan yang tersangat manis. Gunakan waktu untuk kita berbicara agar kita dapat menikmati perjalanan hidup ini. Sewajarnya kita akan menemui nilainya yang tersangat nyata.

"Elakkan berbicara yang boleh mendatangkan fitnah dan jauhilah berbicara kisah silam yang penuh kemungkaran."

No comments: