Sunday, May 9, 2010

TAKDIR MENENTUKAN SEGALANYA

Sebenor-benornye teman nih memang ader beberape kotak lagi yang belum teman bukak. Kat rumah teman nih ajer ader beberape kotak. Itu belum lagi kotak-kotak yang teman tengge kat rumah arwah mak teman. Seme-seme kotak tuh isinyer buku. Macam-macam buku ader. Kirenyer teman nih rajin membace ler kirenyer. Itu sudah semestinyer maklumlah kita nak nanamkan "budaye membace".

Pagi nih teman sekali lagi ngemas kotak-kotak yang ader kat rumah teman. Maklumler cumer pagi-pagi minggu camni baru boleh ngemas rumah. Kalo ari keroje, keluor pukui 6.30 pagi mesti sampa rumah pukui 6.30 petang. Kali nih teman jumpe pulak sebuah buku jaman abang ngan kakak teman sekolah rendah dulu-dulu.

Tajuknyer simple ajer "BUANG" Oleh Tajul Ariffin bin Darus. Sesape nak nengok tulisan lame, boleh bace buku ini yang cetakan pertamenyer pada tahun 1965.

Di sini teman salin balik sinopsisnyer mengikut ejaan dalam buku tersebut:-
Siapa-kah yang lebeh bertanggong-jawab terhadap sa-orang bayi, sa-lain daripada ibu bapa-nya sendiri? Dan bagaimana-kah nasib si-anak apabila tidak ada persefahaman antara pehak si-bapa dan ibu-nya?

Persoalan ini-lah yang chuba di-sampai dan di-gambarkan oleh Tajul Ariffin dalam karya-nya "Buang" ini. Sa-orang kanak2 yang di-lahirkan dalam sa-buah keluarga terpelajar dan mewah pula hidup-nya, telah terpaksa merempoh hidup yang tiada tentu arah akibat dari asohan dan didekan yang tiada sempurna.

Dari nama-nya "Buang" sudah membayangkan betapa pahit dan terseksa-nya kehidupan kanak2 itu. Untok meneruskan hidup, dalam erti untok boleh bernafas dan bergerak, ia terpaksa mengemis ka-sana ka-mari. Penanggongan dzahir dan batin-nya mencapai klimaks apabila ia di-penjarakan, kerana satu tudohan menchuri, waktu mana ia telah di-perchayai menjadi 'gila' dan tergamak membunoh ayah-nya sendiri.

Akibat-nya, Buang telah di-tembak. Maka dari itu, berakhir-lah riwayat-nya yang pendek. Saperti pokok yang baharu tumboh, belum pun chukup subor hidup-nya dan belum pun mengalami masa berbunga, ia telah layu terkulai dan gugor ka-taman.

Teman masih mencari-cari buku abang teman yang peronah teman bace mase kecik-kecik dulu kut2 ader tersimpan dalam kotak teman, "DESA PINGITAN" oleh Ibrahim Omar.

No comments: