Tuesday, May 18, 2010

PERCAYALAH KEPADA DIRI KITA SENDIRI

"Sesuatu yang sangat kita rindukan menunggu di kejauhan, merayap diam-diam tanpa kelibat dan membisu, hakiki bagi jiwa dan kehidupan kita, hidup menghargainya, dipanggil ia akan datang."

Seawal-awalnya ketika kita dilahirkan ke dunia ini sehinggalah saat-saat kematian yang kita akan meninggalkan dunia ini. Itulah perjalanan kehidupan kita yang pastinya sentiasa mempunyai rasa kerinduan dan keinginan. Ramai orang menganggap perkara ini wajar dipenuhi. Setakat ini boleh dikatakan kita semua menginginkan kesempurnaan. Namun begitu, kita perlu menyedari bahawa hanya sedikit yang berhasil mencapainya.

Masalah utama yang sering kita hadapi ialah tiadanya keyakinan diri. Kita tidak mempercayai kepada diri sendiri dan sering menganggap tidak boleh. Kesempatan kita untuk mencapai hasrat hati akan menjadi kenyataaan hanya dengan belajar hidup dan secara mental dalam dunia ideal keinginan kita.

Jika kita mencapai kejayaan, kita seharusnya belajar untuk mengharapkan datangnya kejayaan. Apabila kita mencari kesihatan yang baik, kita harus belajar mengharapkan datangnya kesihatan baik. Ada suatu kekuatan yang luar biasa terdapat dalam kebiasaan yang selalu mempunyai harapan. Melalui perhitungan kita mampu mencapai objek keinginan dan hasrat hati kita.

Apa-apa pun yang kita inginkan dalam hidup, kita harus selalu menggenggam gambaran mental tentang perkara pada setiap saat. Kesempatan kita untuk berjaya sering bergantung kepada ketajaman gambaran kita dan juga ketahanan untuk terus menjaga gambaran itu. Kita perlu menjaganya agar gambaran itu tetap terbayang serta terus bersinar. Gigihlah sehingga segala usaha kita dipenuhi.

Apa pun keinginan manusia yang akhirnya akan dipenuhi. Baik dalam hal penemuan mahupun yang lain kita mulakan perkara itu dengan gambaran mental yang diperlahankan secara kukuh di dalam pemikiran kita. Lima ratus tahun dahulu, Columbus mempunyai gambaran mental untuk mengelilingi dunia sebagai awal penemuannya yang penting. Hampir semua orang tidak mempercayainya kecuali dirinya sendiri. Kita dapat mencapai dan menjadi sesuatu, baik orang lain percaya atau tidak. Namun kita sekali tidak akan dapat mencapai kejayaan bila kita tidak percaya terhadap diri sendiri.

"Percaya dan berjayalah. Apa pun yang kita inginkan dari hidup, bayangkanlah kita telah memilikinya."

No comments: