Friday, September 3, 2010

SUMBANGAN KE ARAH KESEJAHTERAAN HIDUP

"Pekerjaan terdiri atas segala yang wajib dilakukan oleh tubuh,
sedangkan bermain berdiri atas segala yang tidak wajib dilakukan tubuh."

Kehidupan yang berjalan dengan baik tidak akan lengkap tanpa keseimbangan antara kerja, cinta dan bermain. Kita sering membicarakan tentang kerja dan cinta dan hari ini kita cuba tumpukan perhatian kepada keseluruhan kesan bermain.

Jika dipilih dengan baik, waktu rekreasi kita dapat memberikan sumbangan besar kepada kesejahteraan hidup kita untuk menjaga kesihatan kita dan untuk kehidupan yang penuh dengan kejayaan. Sebagai waktu terluang, sepatutnya ditujukan untuk rekreasi menyeluruh terutama untuk berbagai kegiatan yang melibatkan gerakan berbagai bahagian tubuh.

Berbagai kegiatan olahraga di kawasan terbuka sangat baik untuk tujuan kesihatan diri. Berenang dan bowling adalah bentuk olahraga yang unggul untuk jenis olahraga. Sekiranya kita dapat menguasai satu-satu jenis permainan, kita boleh menjadikannya sebagai sumber pendapatan dan ramai antara mereka yang telah menjadi jutawan. Bidang permainan yang dianggap berjaya ialah golf dan tenis.

Keadaan yang tidak berubah-ubah pada segala jenis pekerjaan dan tidak diimbangi dengan permainan adalah perosak kekuatan dan kemampuan. Kejayaan tidak akan menjadi mahkota usaha bagi mereka yang bekerja terlalu banyak dan bermain terlalu sedikit. Supaya kita tetap dalam kedudukan yang sepatutnya dan kecekapan maksima,

kita perlu untuk lebih banyak bergerak di kawasan terbuka. Kita perlu mengembangkan kebiasan berjalan, kebiasaan untuk mengambil bahagian dalam berbagai kegiatan olahraga. Berbagai bentuk bermain ini akan bermanfaat untuk mengurangi berbagai tekanan yang kita alami dalam sesuatu yang biasa disebut sebagai peradaban maju.

Bermain adalah penyembuhan bagi kelelahan fizikal dan mental. Hal ini merupakan suatu bentuk kerehatan yang mendukung proses rekreasi. Ramai orang ingin mendapatkan lebih banyakj wang dan menambah harta yang lebih banyak lalu mengerahkan kemampuan mental dan fizikal mereka secara berlebihan dan membuat modal simpanan pada diri mereka menjadi haus. Kalau modal ini tidak diperbaiki melalui rekreasi, melalui bermain maka mereka akan mengalami kemiskinan tubuh dan akal.

No comments: