Tuesday, August 31, 2010

MADINAH MUNAWWARAH SEPANJANG SEJARAH (1)

PENDUDUK PERTAMA DI MADINAH
Diriwayatkan bahawa orang pertama yang menghuni Madinah (Yatsrib) setelah banjir dan badai taufan Nabi Noh a.s. adalah Qainah bin Mahla Beil bin 'Ubail. Beliau adalah keturunan Nabi Noh a.s. Manakala diriwayatkan pula bahawa orang pertama yang membangun Madinah terutama dalam pertanian ialah Al-'Amalik Banu 'Amlak bin Arfakhsyuz bin Sam. Kabilah yang menetap di Madinah (Yatsrib) terdiri dari Bani Haf dan Bani Mathruwil.

BATAS-BATAS DAN NAMA-NAMA MADINAH
Madinah terletak di suatu lembah yang subur du bahagian barat laut Arab Saudi dan di sebelah timur Laut Merah. Di sebelah barat Madinah terdapat Jabal (Gunung) Al-Hujjaj dan di barat lautnya Jabal Sala' yang dirangkul oleh dua gunung dan dua lembah. Ia dikenali sebagai Jabal Al-'ler dan Lembah Al-'Aliq dari arah selatan dan dari arah utaranya oleh Jabal Uhud dan Lembah Qanah (Uhud). Madinah dibelah di tengah-tengah oleh Lembah Bathan (Abu Jayyidah) setelah menyambung dengan Lembah Ranuna di Quba'.

Dari arah selatan, Madinah bersempadan (berbatasan) dengan JabalAl-'ler dan dari arah utara dengan Jabal Tsur. Manakala dari arah timur dengan dataran rendah perbukitan di Al-Harrah Al-Gharbiyyah (kawasan bebatuan barat). Jabal Tsur terletak sejauh sekitar 8 km dari Masjid Nabawi dan Jabal Al-'ler juga terletak kira-kira 8 km dari Masjid Nabawi.

Beberapa orang sejarawan Madinah mengatakan bahawa kedua dataran rendah perbukitan itu termasuk ke dalam sempadan-sempadan Madinah Munawwarah, berbeza dengan kedua Jabal tersebut yang menurut riwayat Nabi Muhammad s.a.w. bahawa baginda pernah berada di kawasan pebatuan timur iaitu dirumah-rumah Bani Harithsah. Ketika itu baginda bersabda kepada mereka:- "Ya Bani Harithsah, aku lihat kalian sudah keluar dari sempadan tanah suci," kemudian baginda menoleh dan berkata:- "Tidak, tapi kalian berada di dalam sempadan tanah suci."

Diriwayatkan beberapa hadia yang menyatakan bahawa keluasan tanah suci (tanah haram) Madinah adalah barid X barid. Satu barid adalah 4 fursakh dan satu fursakh adalah 4 km. Oleh itu luas tanah suci Madinah adalah 4 km X 4 km bersamaan 16 km persegi. Jarak dari Jabal Tsur ke Jabal Al-'ler adalah sekitar 16 km. Keluasan Madinah masa kini adalah 151,990 km persegi.

Jarak dari Madinah ke Laut Merah (Yanbu') adalah 275 km, ke Jeddah 425 km, ke Makkah 497 km dan ke ibubota Riyadh 901 km. Dari Madinah ke Damaskus (ibukota Suriah) jaraknya adalah 1,303 km dan ke sempadan Yordania 844 km. Madinah dihubungkan dengan Makkah, Jeddah dan Yanbu' melalui jaringan jalan raya moden (jalan tol). Sementara dengan Amman (ibukota Yordania) dan Damaskus, Madinah dihubungkan dengan jalan keretapi yang didirikan di akhir masa Turki Utsmani. Namun begitu, jalan kereta api ini telah musnah pada saat pemberontakan orang-orang Arab melawan orang-orang Turki Utsmani.

Secara georgrafi, berkenaan dengan garis lintang dan garis bujur dari bumi (dunia), maka Madinah terletak pada 39 darjah, 36 minit, 1 detik dan 61% dari garis bujur timur dan 24 darjah, 28 minit, 5 detik dan 35% dari garis lintang utara dan berada pada ketinggian 597 m - 639 m di atas permukaan laut.

Suhu udara di Madinah amat panas di musim panas yang menjangkau 59 darjah Celcius. Sejuk dan segar di musim gugur dab musim semi serta dingin di musim dingin mencapai 2 darjah Celcius. Pada hari-hari tertentu di musim dingin warga Madinah merasa perlu menghidupkan pemanas dengan menutup jendela-jendela. Penduduk Madinah pada tahun 1345H (1926M) dianggarkan berjumlah 50,000 orang. Kini penduduknya dianggarkan hampir 2 juta orang.

Madinah Munawwarah menyandang 95 nama. Antara lain adalah: Thabah, Thiebah, Al-'Ashimah, Qoryatul Anshar, Qubbatul Islam, Qakbul Iman, Al-Mahbubah, Al-Mahrusah, Al-Mu'minah, Al-Mubarakah, Al-Muharramah, Al-Mukhtarah, Al-Muqaddasah, Ardhullah, MadinaturRasul, Al-Muslimatul Muhabbabah, Darul Iman, Haram Rasulullah, Darul Abrar, Darul Akhsar, Darus Sunnah, Daris Salam, Darul Rath, Ad-Dara' Al-Hashinah, Zatul Hirar, Zatun Nakhl, Sayyidatul Buldan, Bait Rasulullah, Akilatul Buldan, Al-Barrah dan Al-Jabiran.

No comments: