Sunday, August 29, 2010

BERKORBAN DEMI MENCAPAI KEJAYAAN


"Janganlah berputus asa kerana seringkali anak kunci terakhir
yang dapat membuka lubang pintunya."

Telah dikatakan dengan bijaksana, "seorang pemenang tidak pernah berhenti berusaha dan seorang yang berhenti berusaha tidak pernah menang."

Berbicara tentang kejayaan hidup, faktor yang paling hakiki adalah ketahanan atau ketetapan hati untuk tidak membiarkan tenaga kita menjadi susut kerana putus asa yang pasti akan datang. Saya percaya bahawa dalam pekerjaan apa pun di arena kehidupan ini, yang lebih berjaya adalah orang yang mempunyai ketabahan hati kuat biarpun bakatnya kecil dibandingkan dengan orang yang mempunyai bakat besar tetapi tidak mempunyai ketepan hati yang mencukupi.

Para pendidik terkejut mendapat sejumlah besar drop-out dari sekolah, namun di mana-mana tetap saja tidak ada proses pendidikan yang menekankan bidang pembangunan mental orang muda. Dasar-dasar kejayaan yang menyertakan pembangunan asas, tidak juga mendapat tempat dalam kurikulum akademik. Jika anak-anak kita tidak diajar tentang perlunya stamina dan ketahanan sebagai sifat dasar yang hakiki untuk memindahkan mereka dari keadaan sekarang menjadi keadaan yang mereka inginkan - dari tingkat pertengahan ke tingkat lebih tinggi - maka kita tidak perlu terkejut bila mereka telah berhenti berusaha bahkan sebelum mereka memulai.

Latihan yang diperlukan untuk mendapat kejayaan lebih besar seharusnya juga mencakup bukan sekadar membaca, menulis, mengira dan sejumlah ilmu pengetahuan umum mahupun ilmu pengetahuan alam. Kita harus berdisiplin, kita harus terlatih, kita harus tahu tentang cara bekerja, kita harus tahu cara berkorban demi mendapatkan kejayaan.

Para drop-out, iaitu anak-anak muda yang berhenti sekolah, kemungkinan besar juga akan menjadi orang yang berhenti berusaha di dalam hidup. Selain keengganan mereka untuk berkorban demi mencapai kejayaan, mereka juga tidak menemui diri mereka sendiri. Mereka tidak mempelajari kenyataan bahawa berjaya atau gagalnya seseorang terletak di tangan mereka sendiri.

No comments: