Sunday, August 1, 2010

DIBAYANGI KEPAHITAN MASA LAMPAU

"Akal yang mulialah yang memiliki kepuasan tertinggi."

Segala bentuk perselisihan atau perpecahan adalah merupakan pembunuh kejayaan. Perselisihan meracuni akal dan tubuh kita serta membuat kita tetap terkongkong. Ianya selalu menahan kita untuk mencapai sesuatu yang sebenarnya boleh kita capai apabila tidak adanya perselisihan. Inilah kekurangan keharmonian yang boleh ditemui di mana-mana.

Perselisihan terjadi ketika kita ingin mencari kemenangan tetapi kita tidak meletakkan diri dalam kedudukan untuk menang. Inilah masalahnya yang dialami oleh kebanyakan orang.

Kita tidak boleh berharap untuk mencapai sesuatu seandainya kita membiarkan minda kita telah dipenuhi fikiran tentang kegagalan. Setiap hari baru yang kita lalui sepatutnya kita anggap sebagai suatu cabaran. Ia juga boleh dijadikan sebagai titik permulaan Hari itu seharusnya akan membuat kita melebihi pencapaian sebelumnya. Hari yang seharusnya membuat kita meraih tempat yang lebih tinggi. Juga merupakan hari yang membuat kita memperolehi pencapaian yang lebih besar.

"Kenangan masa lampau akan membantutkan keceriaan kehidupan kita."

Namun, bukannya melakukan setiap fajar baru sebagai hari baru. Sebahagian besar dari kita sebaliknya mencampurkan hari baru dengan masa lampau. Kita turut menganggunya dengan ingatan tentang pengalaman pahit pada hari sebelumnya. Sama dipadankan hari baru dengan kekalahan kelmarin. Sewajarnya kita kuburkan masa lalu yang pahit itu untuk selama-lamanya.

Ada orang yang mempunyai gangguan untuk membicarakan nasib mereka yang berat atau yang malang. Ini termasuklah kepahitan yang mereka lalui. Penderitaan yang ditanggung. Penyakit dan ketidaksenangan yang mereka alami. Fikiran mereka dipenuhi dengan perselisihan sehingga nampaknya mereka tidak mampu berkomunikasi kecuali tentang sikap pesimis dan juga sikap kemuraman.

Ingatlah, kita sebenarnya mampu untuk membersihkan mental dengan menyingkirkan segala daki dari ruang mental kita. Maka, kita perlu jadikan cahaya matahari itu menyinari kegelapan mental kita. Buangkan sikap putus asa dengan memberi keceriaan bagi kemuraman kita.

Kita terbentuk sedemikian rupa sehingga kita hanya dapat mencapai kejayaan dengan ukuran terbesar pada saat kita sedang merasa paling bahagia. Keceriaan, harmoni, cinta adalah anak kunci untuk memasuki kejayaan hidup.

"Minda yang terbuka akan dapat membentuk kajayaan dalam kehidupan."

No comments: