Monday, August 9, 2010

KEJAYAAN ITU ADALAH HAK ASASI MANUSIA


"Di luar kedalaman yang paling rendah
terdapat jalan menuju ketinggian paling memuncak."


Selagi manusia itu mengizinkan kejahilan berada di dunia, maka akan tetap ada manusia yang hidup dengan katakutan dan kekhuatiran. oleh itu, selama mana orang tidak tahu tentang suatu kemungkinan yang sebenarnya dimilikinya, maka akan tetap ada orang yang melakukan kejahatan kepada masyarakat. Manusia itu juga akan tetap berada dalam kemiskinan dan juga tetap ada rasa ketidsakpuasan.

Apabila kita memegang tanggapan lebih luas tentang kemungkinan kita, suatu pengetahuan dan kepercayaan kepada diri sendiri, maka kita akan mampu mencapai yang lebih baik. Kita juga sama sekali tidak akan ikut menikmati keberkatan yang melimpah dari kehidupan sekiranya kita tetap mempertahankan fahaman yang salah. Fahaman salah yang dimaksudkan ialah bahawa kita adalah makhluk malang yang tidak dapat ditolong. Sewajarnya memang kita tidak boleh diselamatkan apabila ada tanggapan sedemikian dalam diri kita.

Sebenarnya tiada yang kekurangan antara manusia yang diciptakan oleh Tuhan. Setiap kekurangan yang ada pada diri kita adalah kekurangan yang kita letakkan pada diri kita sendiri. Tuhan menciptakan kita bersifat sempurna. Kita dewasa secara fizikal, namun dalam prosesnya kita gagal menjadi dewasa secara mental kerana kehendak diri kita sendiri.

Masalah yang dihadapi oleh kebanyakan manusia adalah, ketika hasrat untuk mencapai kejayaan, kita belum menyiapkan keadaan kita untuk menang. Kita terlalu banyak percaya kepada nasib baik. Kita mempertaruhkan kesempatan kita untuk meraih kejayaan yang lebih besar. Kenyataannya, kita tidak akan dapat mencapai tempat yang lebih tinggi dari yang kita yakini boleh kita capai.

Kejayaan kita adalah kekuatan diri kita. Tidak ada orang yang boleh berjaya seandainya ada keraguan dalam diri sendiri. Kepercayaan kepada diri sendiri itu penting untuk mencapai kejayaan. Oleh itu, untuk kejayaan, jangan biarkan kepala kita dipenuhi dengan fikiran tentang kegelapan. Sewajarnya fikiran kita sentiasa ke arah kejayaan kepada diri kita sendiri.

Kejayaan adalah hak asasi setiap manusia. Namun begitu kejayaan tidak akan menjadi milik kita seandainya kita tidak mengakuinya dan menggunakannya. Manusia diciptakan untuk berdiri tegak dan membawa dirinya sebagai penguasa atau penakluk. Jangan biarkan diri kita menjadi makhluk yang gagal. Penuhilah hak asasi yang diberikan Tuhan kepada seluruh umat manusia. Bersyukurlah dengan pemberian tersebut.

No comments: