Sunday, April 24, 2011

KALO IDAK ADER SEGHEI NIH, TOMYAM IDAK LER SEDAP

Seghei adeler ghamuan yang wajib dimasokkan ke dalam makanan yang dinamerkan tomyam. Sekali lagi mengkome kener sebot t.o.m.y.a.m bukannyer t.o.m.b.o.y yerk. Teman nak ngesahkan ceghiter tentang seghei sebab teman baghu ajer selesei ngeghojer peghodu-peghodu seghei kat ghomah teman. Peghodu seghei tuh pon dah nampak tuwer jadi keneler dipulehkan dan tanam yang baghu.

Kalo mengkome ghajen nanam seghei, pasaghannyer mudah bebenor. Ader jer kedei juel tomyam boleh antor kat demer tuh. Semangkok tomyam yang mengkome oder tuh kene buboh sekughang-kughangnyer tige empat batang seghei. Sebuah kedei juel tomyam perlukan sekughang-kughang nyer 100 batang seghei saghi. Itu idak ler termasuk masakan len lagi yang mengkome ngunerkan seghei biler memasak.

Peghodu seghei yang nak pupus ato mati dikoghek, pastuh asingkan yang idup ngan yang mati. Yang idup tanam semuler nak dapatkan pokok seghei yang baghu.

Batang-batang seghei selepeh diasingkan daghi peghodunyer. Bagian ateh akan dibuang sebelum ditanam semula atau digunakan dalam masakan terkenei iaitu tomyam.

Seghei yang siap dibersihkan daghi peghodu yang hamper pupus. Bagian ateh dibuang dan bersedia untuk ditanam atau untuk dimasokkan ke dalam masakan.

Seghei yang baghu ditanam semuler. Memacam cagher mengkome nak nanam seghei nih. Ader yang nanam nyenget. Ader yang nanam tige batang, ader empat batang bagi satu lubang. Ikot suker mengkome ler, tiader pantang laghangnyer nak nanam seghei nei.

4 comments:

a.samad jaafar said...

udoh ngajor caghe nanam seghei la pulok yak.. ate..cekgoo le katekan hihihi..moh jadi usahawan seghei komeee..

amalhaj said...

betui betui betui, 4 btg dah singgit, satu pegghodu ade 40 btg dah spuloh ringgit, 10 peghodu dah seghatus ringgit... kayer kayer... hahahahahaha usahawan seghei....

jeBateja said...

nak nyiram nya mcm ne plak...??

amalhaj said...

idak payah sigham2 jeBat oiii. ayor ujan yang nyighamnyer. hahahahahaha