Tuesday, August 25, 2009

DATO' MAHARAJALELA

BIOGRAFI
Nama sebenar beliau ialah Pandak Lam bin Machang Lela Tok Mahmud. Beliau ialah Pembesar Kelapan Perak dengan gelaran Orang Kaya-Kaya Maharajalela Tun Jana Putra. Penguasaan British yang didalangi oleh J. W. W. Birch di Perak telah ditentang oleh orang tempatan yang di pimpin oleh Dato' Maharajalela. Semua pembesar dan Sultan bersatu menentang pihak British.
Pengenalan Sistem Residen di Perak dan campur tangan Bristish secara langsung dalam adat resam dan hal ehwal tempatan serta keangkuhan J. W. W. Birch yang tidak menghormati sistem sosial masyarakat tempatan di Pasir Salak telah menimbulkan kemarahan orang Melayu, Akibat nya Dato' Maharajalela bersetuju mengambil tanggungjuwab membunuh J/ W. W. Birch slepas bermesyuarat dengan Sultan Abdullah dan pembesar lain.
Pembunuhan J. W. W. Birch pada 2 November 1875 adalah manifestasi kebangkitan orang-orang Melayu menentang keangkuhan dan campur tangan British di Tanah Melayu. Akhirnya Dato' Maharajalela gugur sebagai pahlawan dan jasa dan pengorbanannya tetap akan dikenang sepanjang zaman.
DEMI PERJUANGAN SUCI
(Dato' maharajalela)
Lagu:- Syed Salehuddin
Lirik:- Zaharah Abdul Manap
Perjuangan kau tak berbelah bahagi
Demi negeri sanggup kau redahi
Segala derita hidup oh...
Berjuang demi pertiwi
Pengorbananmu kami hargai
Jati dirimu diteladani
Pertahan maruah bangsaku
Demi kedaulatan negeri
Dato' Maharajalela
Sejarawan di Pasir Salak
Pembela agama dan bangsa
Kita menentang penjajah durjana
Dato' Maharajalela
Tetap termasyur di persada
Darah merah gagah mengalir
Lambang pahlawan tulus suci
Pengorbananmu kami hargai
Jati dirimu diteladani
Pertahan maruah bangsaku
Demi kedaulatan negeri

No comments: