Friday, August 7, 2009

KEJAYAAN, KEBAHAGIAAN DAN KEDAMAIAN AKAL

Hanya ada satu cara untuk mencapai kejayaan, kebahagiaan dan kedamaian akal. Hal ini tidak boleh dicapai dengan sedikit usaha dan waktu yang singkat.
Kejayaan abadi adalah kejayaan yang bertahan lama. Ia terhasil dari kesabaran, ketahanan, persediaan, pertumbuhan yang berterusan. Tubuh kita dapat dipenuhi otot yang kuat setelah berlatih beberapa saat, tidak begitu halnya dengan mengembangkan suatu kejayaan yang tahan lama. Akal kita harus sentiasa berada dalam gelanggang kehidupan unytuk berlatih.
Kita tidak berbicara tentang orang yang menjadi kaya dengan cepat kemudian jatuh miskin pula. Kita tidak berbicara tentang hakim yang melacurkan karekternya untuk mendapatkan sejumlah besar wang, tetapi kehilangan jawatannya.
Semua orang dapat mencapai kejayaan lebih besar, jika mereka menyediakan diri untuk mencapainya. Untuk menjadi doktor gigi, ia harus belajar di fakulti pergigian. Untuk mempraktikkan undang-undang, ia harus terlebih dahulu mempunyai tauliah menjadi peguam. Supaya berjaya dalam hidup, kita harus bersedia untuk kejayaan. Kita tidak dapat sampai ke tempat tujuan, bila kita tidak terlebih dulu menempuh perjalanan ke arah itu. Untuk mencapai kebahagiaan dan nkedamaian akal, kita harus belajar untuk mengatasi kemalangan dan kegagalan. Sepserti juga tanah, akal hanya memberi kita hasil yang subur setelah kita membuat persediaan dan mengolahnya.
Pertumbuhan mental serupa dengan pertumbuhan kewangan. Semakin banyak waktu yang kita sediakan untuk mempelajari hal-hal yang memajukan diri kita, akan semakin kaya akal kita dan semakin baik kemampuan kita untuk mempersiapkan kedatangan kejayaan. Semakin banyak wang yang kita tabungkan, kita akan semakin kaya.
Hukumnya begini: semakin besar kemajuan yang anda perolehi melalui usaha untuk menciptakan diri anda menjadi manusia yang lebih lengkap dan lebih utuh semakin besar pula kesempatan anda untuk berjaya dalam hidup.

No comments: