Friday, April 16, 2010

BERJIMAT SEBELUM HABIS

"Kemalangan kadang-kadang terasa berat bagi seseorang, namun bagi orang yang boleh menghadapi kemakmuran, ada seratus cara menghadapi kemalangan."

Kemalangan (1) adalah berasal dari perkataan malang yang memberi maksud kecelakaan, kesialan, kerugian atau kesusahan. "Pak Abu telah terlibat dalam suatu kemalangan jalan raya di Alor Setar.

Kemalangan (2) bermaksud tertimpa malang (celaka) seperti luka-luka atau mati dilanggar kereta, jatuh dari pokok dan lain-lain. "Ada sesiapa antara kawan-kawan yang kemalangan dalam masa ribut besar semalam?"

Setiap manusia mempunyai akal yang dapat membezakannya dengan haiwan. Akal yang digunakan dengan sepenuhnya akan dapat mengelakkan kita dari sesuatu perkara dari berlaku. Oleh itu terdapat ramai manusia mempunyai akal yang sihat untuk bertahan terhadap sejumlah besar kemalangan hidup. Kita pasti dapat menyatakan bahawa petani telah belajar dengan baik untuk menghadapi kemalangan. Mereka menggunakan kebijaksanaan untuk mengatasi masalah yang membuat mereka tidak dapat terus menerus menikmati penghasilan yang melimpah.

Dalam musim tengkujuh, para nelayan tidak dapat turun ke laut. Mereka sepatutnya telah dapat menggunakan akal bagi menghadapi musim tengkujuh tersebut. Di negara yang ada empat musim umpamanya, orang akan bersiap-siap untuk menghadapi musim sejuk (dingin). Mereka akan menyimpan bahan bakar secukupnya. Melapisi paip air minum supaya tidak beku dan sebagainya. Melalui kaedah penyimpanan ini, orang bersiap-siap untuk menghadapi masa-masa yang tidak menyenangkan ini.

Begitu juga dengan diri kita sendiri. Kita menggunakan bekalan yang kita simpan untuk menghadapi peristiwa yang tidak terduga. Masa kita sakit sudah pasti kita sudah tidak lagi produktif. Ramai manusia yang menyiapkan modal besar dengan mengikuti jaminan kesihatan yang dilihat terlalu banyak jenamanya. Kadang kala untuk membuat persiapan di hari muka kita sering tertipu dan akan tertipu. Gunakalah akal untuk mengelakkannya.

Pelbagai cara kita membuat persiapan menghadapi hari tua. Terdapat ramai dikalangan kita ini mempersiapkan hari tua dengan mengikuti insuran nyawa. Insuran nyawa ini bukan sekadar untuk diri sendiri malahan hampir keseluruhan keluarga mereka turut dilindungi. Itulah sebabnya terdapat para pekerja yang melindungi orang-orang yang dicintainya dengan jaminan kematian yang menghasilkan suatu hasil yang agak lumayan.

Terdapat juga manusia yang membiasakan diri mereka untuk membuat percubaan dengan kehidupan mereka. Apabila mereka gagal dalam suatu perkara, mereka akan mencuba kepada perkara yang lain pula. Oleh itu, kemalangan bukanlah suatu kehancuran seperti yang dipercayai oleh kebanyakan manusia. Manusia akan terus mencuba itu dan ini dengan harapan bahawa suatu hari nanti mereka akan berjaya juga dalam satu-satu perkara.

Kemakmuran adalah sebuah cerita yang lain. Semua orang pasti menghendakinya namun hanya segelintir yang dapat mencapainya. Dalam kehidupan manusia, kemakmuran inilah fenomena yang paling aneh. Ia benar-benar mencapai tempat yang ditujunya, namun ianya nampak seakan-akan kemakmuran itu terlalu mudah lenyap. Mengapakah ia boleh terjadi begitu? Soalan ini perlu diajukan kepada diri kita sendiri.

Apa yang menyebabkan hanya sedikit manusia yang dapat bertahan dalam kemakmuran adalah disebabkan mereka tidak bersedia untuk menghadapinya. Kemakmuran memerlukan tapak yang kukuh dan modal terbaik yang ada di dalam diri kita. Ketabahan dan kepastian yang murni telah membawa ramai orang dari masa kemalangan hidup. Kemakmuran hanya memberikan buahnya dan menjadi kekal pada orang yang teguh iaitu orang yang kemanusiaannya berkembang sepenuhnya.

No comments: