Tuesday, April 20, 2010

SURAT PEKELILING IKHTISAS BIL. 8/2005

Semua Pengarah Pelajaran Negeri

Y. Bhg. Datuk/Dato'/Datu/Tuan/Puan,

SURAT PEKELILING IKHTISAS BIL. 8/2005 PELAKSANAAN BEKERJA LIMA HARI SEMINGGU.

Jabatan Perkhidmatan Awam telah mengeluarkan Surat Pekeliling Perkhidmatan Bil. 13 Tahun 2005 yang bertajuk Pelaksanaan Lima Hari Bekerja Seminggu yang berkuatkuasa mulai 1 Julai 2005. Menurut Surat Pekeliling Perkhidmatan tersebut pelaksanaan Lima Hari Bekerja akan dapat memantapkan produktiviti dan penyampaian perkhidmatan serta menggalakkan pembelajaran dan pembangunan diri sepanjang hayat.

2. Kementerian Pelajaran turut mengambil maklum bahawa terdapat banyak program pendidikan yang bersifat akademik dan kokurikulum yang perlu dilaksanakan dalam usaha membangunkan modal insan yang berilmu pengetahuan, berketrampilan, berakhlak mulia dan bertanggungjawab.

3. Sehubungan dengan itu, Mesyuarat Permuafakatan Pengurusan Pendidikan Ketua Pengarah Pelajaran Malaysia Bil. 4/2005 telah bersetuju bahawa:-
3.1 Sekolah-sekolah yang telah berjaya melaksanakan program pendidikan (akademik dan kokurikulum) dalam masa lima (5) hari bekerja hendaklah meneruskannya dan,
3.2 Sekolah-sekolah yang menghadapi kesulitan untuk mekalsanakan program pendidikan (akademik dan kokurikulum) dalam masa lima (5) hari bekerja disebabkan faktor seperti kekangan masa, ruang, kepakaran dan lain-lain sebab, boleh menggunakan hari Sabtu dengan syarat TIDAK melebihi dua kali Sabtu dalam sebulan.

4, Kerjasama Y. Bhg. Datuk/Dato'/Datu/Tuan/Puan adalah dipohon untuk mengenalpasti sekolah-sekolah yang menghadapi masalah untuk melaksanakan program pendidikan (akademik dan kokurikulum) dalam tempoh lima hari bekerja dan memaklumkan kepada Bahagian Sekolah supaya langkah-langkah perlu boleh diambil dengan segera untuk mengatasi masalah tersebut.

5. Sila maklumkan kandungan surat pekeliling ikhtisas ini kepada pegawai yang bertanggung-jawab di Jabatan Pelajaran Negeri, Pejabat Pelajaran daerah/Gabungan, Pengetua dan Guru Besar di bawah pentadbiran Y. Bhg. Datuk/Dato/Datu/Tuan/Puan.

Sekian, terima kasih

"BERKHIDMAT UNTUK NEGARA



PERSOALANNYA:-
Ada sekolah yang sentiasa ada program tak kira hari Sabtu atau Ahad. Perkara ini telah terpesong dari pare 3.2 Surat Pekeliling Ikhtisas Bil. 8/2005 Pelaksanaan Bekerja Lima hari Seminggu. Pelbagai aktiviti telah dijalankan bukan sahaja dua kali Sabtu dalam sebulan malahan ada yang sampai lima kali Sabtu sebulan.

Antara aktiviti yang dijalankan:-
1. Hari Kokurikulum
2. Sukan Tahunan
3. Kelas Tambahan
4. Latihan Sukan dan Permainan
5. Kem Bestari Solat
6. Kem Motivasi
7. Gotong Royong
8. Latihan Dalam Perkhidmatan (LADAP)
9. Majlis Tadarus Al-Quran (MTQ)
10. Majlis Sukan Sekolah-Sekolah Daerah (MSSD)
11. Mengemaskini Fail-Fail
12. Mesyuarat Agung PIBG
13. Mesyuarat-Mesyuarat
14. Aktiviti anjuran NGO
15. dan macam-macam lagi aktiviti

AKIBATNYA:-
1. Merenggangkann hubungan suami isteri dan anak-anak
2. Ibu bapa dan keluarga di kampung jarang dijenguk
3. Hubungan dengan jiran tetangga agak renggang
4. Hubungan dengan masyarakat renggang
5. Merasakan ada tekanan dalam pekerjaan
6. dan lain-lain lagi

Amin marah sungguh kerana tiap hari isterinya, cikgu Aminah balik lewat dari sekolah. Aminah sampai di rumah sekitar pukul 3.30 petang hingga 4.00 petang. Apabila ditanya jawapannya tetap sama iaitu "mesyuarat".

"Tak kan hari-hari ada mesyuarat", rengus Amin sambil memandu keretanya ke sekolah isterinya.

Apabila sampai sahaja di sekolah, dilihat banyak kereta guru-guru di sekolah itu masih tercogok di hadapan sekolah. Amin bertanya Pengawal Keselamatan yang berada di pintu pagar sekolah dan jawapannya adalah sama iaitu "mesyuarat".

"Huh, betul le mesyuarat." sekali lagi Amin merengus seolah-olah hilang kepercayaan terhadap isterinya cikgu Aminah.

Hari Sabtu yang lalu, Amin bercadang untuk balik ke kampung. Sudah lama ia tidak menjenguk emak dan ayahnya di kampung. Disebabkan isterinya, cikgu Aminah ada program di sekolah, maka hasratnya untuk balik kampung dibatalkan walaupun anak-anaknya melompat dan menjerit kesukaan kerana balik kampung. Kegembiraan anak-anaknya tidak lama apabila ibu mereka iaitu cikgu Aminah terpaksa ke sekolah hari Sabtu tersebut kerana ada program sekolah.

Petang itu, cikgu Aminah balik lambat lagi. Apabila sampai di rumah, Amin terus menyatakan hasratnya untuk balik kampung pada hari Sabtu nanti sementelah pada hari Isninnya cuti Hari Keputeraan Sultan Perak. Amin dan anak-anak berangan-angan dapat bermalam di kampung sekurang-kurangnya dua malam. Namun angan-angan dan impian Amin dan anak-anaknya berderai apabila cikgu Aminah menyatakan hari Sabtu dan Ahad ada program motivasi di sekolahnya.

"Awak ambil tikar bantal, pegile duduk kat sekolah tuh!" luah Amin kepada isterinya dengan nada yang perlahan tetapi amat menguriskan perasaan cikgu Aminah.

No comments: