Wednesday, September 14, 2011

BETULKAH TANAH MELAYU TIDAK PERNAH DIJAJAH?

KEDATANGAN KUASA LUAR
Tanah Melayu suatu ketika dulu telah menjadi perhatian kuasa-kuasa besar di Barat. Kuasa-kuasa Barat ini berlumba-lumba mencari tanah jajahan di Timur yang terkenal dengan kekayaan hasil buminya. Kesultanan Melayu Melaka adalah merupakan sebuah kerajaan yang terkenal dan termasyhur ketika itu yang sering menjadi tumpuan kuasa-kuasa besar dari barat.

Kuasa luar yang pernah datang ke Tanah Melayu sebagai penjajah ialah:-
1. PORTUGIS (1511 - 1641)
Portugis telah menakluki Melaka pada tahun 1511 melalui serangan yang diketuai oleh Alfonso de Albuquerque. Sebelum serangan dibuat, Lopez de Sequeira telah dihantar ke Melaka untuk mengetuai perdagangan. Portugis berusaha menawan Melaka untuk menguasai perdagangan rempah di Asia Tenggara.

Disamping ingin menguasai perdagangan di rantau Asia Tenggara, Portugis juga berusaha untuk menyebarkan agama Kristian. Kedua-duanya telah berjaya dilakukan oleh Portugis. Penguasaan Portugis ke atas Melaka berakhir pada tahun 1641. Portugis menjajah Melaka selama 130 tahun.

2. BELANDA (1641 - 1824)
Belanda telah menawan Melaka daripada Portugis pada tahun 1641 iaitu selepas mengalahkan Portugis. Usaha menawan Melaka berjaya dengan pertolongan Sultan Johor. Melalui penaklukan Melaka telah menamatkan persaingan pelabuhan Melaka dengan pelabuhan Betawi.

Melalui penaklukan Melaka, Belanda juga ingin menguasai dan memiliki hasil bijih timah yang banyak di Perak. Oleh itu dengan menguasai Melaka secara tidak langsung ia menguasai Perak. Pemerentahan Belanda di Melaka selama 180 tahun berakhir setelah Melaka diserahkan kepada British melalui Perjanjian Inggeris - Belanda pada tahun 1824.

3. BRISTISH (1786 - 1945)
Orang Inggeris menakluki Tanah Melayu bermula di Pulau Pinang pada tahun 1786. Pulau Pinang berjaya diduduki setelah Francis Light membantu Sultan Kedah daripada serangan Siam. Penaklukan Tanah Melayu adalah untuk menguasai perdagangan dan hasil bijih timah berikutan berlakunya Revolusi Industri di Eropah pada akhir kurun ke-18.

Selain itu, dasar British ingin meluaskan tanah jajahan kerana galakan daripada Putera Henry. Mereka juga ingin menyebarkan agama Kristian. Pada tahun 1824, British telah menduduki Melaka melalui Perjanjian Inggeris - Belanda. Manakala di Sarawak, James Brooke berjaya menduduki Sarawak sebagai gabenor.

Semasa pemerintahan British pelbagai corak pentadbiran diperkenalkan. Pada tahun 1826, British telah menggabungkan Pulau Pinang, Melaka dan Singapura membentuk Negeri-Negeri Selat. Pada tahun 1876, Perak, Selangor, Pahang dan Negeri Sembilan digabungkan menjadi Negeri Melayu Bersekutu.

4. JEPUN (1942 - 1945)
Jepun adalah merupakan kuasa asing dari Asia yang menjajah Tanah Melayu. Jepun menggunakan slogan "Asia Untuk Asia" untuk membebaskan negara-negara di Asia daripada penjajahan British. Jepun menduduki Tanah Melayu pada 8 Disember 1941 setelah mendarat di Kota Bharu, kelantan.

Pada 31 Januari 1942, Jepun berjaya menguasai Semenanjung Tanah Melayu, Sabah dan Sarawak. Penaklukan Jepun adalah bertujuan untuk membebaskan negara Asia daripada penjajah barat. Disamping itu, Jepun juga ingin mencari pasaran dan menguasai bahan mentah seperti bijih timah.

Jepun telah memerintah Tanah Melayu selama 3 tahun 6 bulan. Jepun telah menyerah kalah kepada British setelah bandar Hiroshima dan Nagasaki dibom oleh British.

No comments: