Monday, June 8, 2009

ANTARA PILIHAN RAYA KECIL DENGAN PILIHAN RAYA UMUM

Satu lagi Pilihan Raya Kecil (PRK) akan diadekan di Melesia. Kali ini kat Manik Urai Kelate yang akan diadekan pade 14 Julai 2009 (Selase). Teman dengo deme kate, PRK ni lebih meriah dari Pilihan Raya Umum (PRU). Betui ke yang deme kate? Teman pun tak tahu nak fikio. Bile ade PRK banyak bebeno peruntukan yang turun macam hujan yang turun dari langit. Kalo PRU peruntukan terpakse diageh2 ke seluruh Melesia. Lain ngan PRK yang mane peruntukan memang di astu tempat aje.
Mengkome nengok le dah banyak PRK diadekan lepas PRU ke12 dulu. Teman nengok kekawan yang duduk kat tempat yang ade PRK semenyer ade perubahan yang amat ketare. Paling kurang deme tu dapat jalan raya yang ditarkan semule. dapat cat semejid, surau diperbesokan, sekolah2 juge ade tempiasnyer. Kan ke seronok bile ade PRK?
Kat tempat teman dulu pun nyaris2 ade PRK bile ADUNnye meninggal dunia. Make gegak gempite le rakyat jelate bile deme dengo nak ade PRK. Aleh2 tak jadi sebab tempoh ADUN tu ninggal dunia dah dekat ngan PRU. Make melepas le rakyat jelate nak terima faedah dari pelbaga projek yang ade. Tak kirele projek kelas A ke, kelas F ke, ape2 kelas pun takpe masukle projek mee maggi.
Lagi satu yang teman seronok bebeno bile ade PRK ni bukan aper. Sonok nengok deme tu dah betui2 jiwe rakyat. Ade yang tido kat ghumah oghang kampung le, ade yang pegi nuai padi le, ade yang mule belajo nyedok ayo dari perigi le, ade yang mule tahu gatai kene gigit di tugho le, kene ketek tebuan le. Yang paling baru teman nengok bile deme tuh mule blajo noreh getah dan paka baju keroje kate oghang kampung.
Deme nih tak kire le dari parti mane pun camtu le nak dekati rakyat le kononnyer. Alahai, sampa bile le deme ni nak berenti nipu rakyat. Kalo le mengkome tuh betui2 jiwe rakyat nyengok le oghang kampung tuh tiap2 bulan. Ini idak, bile ade PRK ke PRU ke baru le mengkome nak tido kat pondok ke, rumah dangau ke dan ntah macam2 lagi peranga deme nile bile ade PRK ngan PRU.

No comments: