Tuesday, December 29, 2009

SIFAT PAHLAWAN DALAM KEHIDUPAN

"Pada suatu hari kita akan mendapat kenyataan bahawa perbuatan cinta yang kecil-kecil, yang ditempah secara tidak sedar ketika kita melalui jalan kita adalah sesuatu yang lebih besar dalam memberi bantuan dan masih akan terus bersinar lebih terang dalam hidup, dibandingkan dengan perbuatan-perbuatan termasyhur yang kita fikir telah membuat hidup lebih agung dengan perbuatan itu."

Ketika kita mendengar perkataan "pahlawan", kita cenderung berfikir tentang seseorang yang telah mencapai kemenangannya di medan pertempuran. Kita tidak menyedari bahawa dalam pertempuran besar kehidupan setiap kita juga mempunyai kesempatan yang tidak terhitung untuk melakukan hal-hal yang utama suatu tindakan kepahlawanan setiap hari.

Adalah suatu tindakan yang utama, kalau seorang usahawan telah berlaku jujur dalam hubungannya dengan sesama mereka walaupun mengakibatkan kekalahannya terhadap saingan perniagaannya. Juga adalah tindakan yang utama kalau seorang siswa atau siswi berhasil mempertahankan kemurniannya sementara anak-anak sekitarnya menjadi kucar-kacir dengan kehidupan mereka yang tidak bermoral. Hal-hal ini sama utamanya dengan kepahlawanan di medan pertempuran.

Sifat pahlawan adalah kemenangan cemerlang jiwa terhadap tubuh, terhadap ketakutan, ketakutan terhadap kemiskinan, terhadap penderitaan, terhadap sakit, terhadap kesepian dan terhadap kematian. Tidak ada kebaikan tanpa sifat "hero". Sifat hero adalah penumpuan yang mulia dari keteguhan hati.

Marilah kita bersungguh-sungguh dalam keputusan kita untuk menciptakan hidup, untuk membangunkan manusia. Untuk mencapai kemenangan diperlukan nilai-nilai pahlawan dan keteguhan pahlawan. Tindakan pahlawan boleh kita penuhi dalam kehidupan sehari-hari di rumah dan di tempat kerja dan ketika kita bermain, seperti juga di medan perang.

Pahlawan terbesar dalam hidup jarang diceritakan di suratkhabar. Mereka jarang menciptakan berita utama di muka hadapan surat khabar atau menarik perhatian secara meluas. Ke"pahlawan"an tidak disediakan bagi para pencari nama, melainkan akan ditemui dalam kehidupan yang dipenuhi dengan berbagai perkara kecil-kecil, biasa dan sehari-hari iaitu tindakan baik dan kesediaan membantu.

No comments: