Saturday, February 6, 2010

BERFIKIRLAH SEBELUM BERBICARA

"setiap kali kita berbicara, fikiran kita sedang tersusun."

Berkomunikasi adalah sebagai penghubung antara dua pihak dan juga selebihnya. Ia juga boleh disamakan dengan maksud berbicara. Pelbagai cara berkomunikasi atau berbicara dapat kita lakukan untuk memberi kefahaman kepada pihak yang menerima. Apabila kedua-dua pihak boleh berkomunikasi serta faham isi kandungannya maka dianggap sebagai komunikasi yang berkesan.

Oleh itu, seni (cara) berkomunikasi atau berbicara berperanan penting dalam menentukan kemampuan kita untuk berkomunikasi secara berkesan. Umpamanya, seseorang penjual ubat itu, keuntungan dan pendapatan yang diterima adalah juga bergantung kemampuannya mempengaruhi orang ramai. Adakah mereka akan bercakap secara benar atau sebaliknya.

Begitu juga ketika kita berkawan. Kawan akan kita perolehi atau akan hilang melalui komunikasi kita. Seseorang yang jujur akan berkomunikasi secara positif dan manakala yang sebaliknya akan berkomunikasi secara negatif. Maka jelaslah kepada kita bahawa percakapan atau komunikasi itu mempunyai peranan penting dalam kehidupan kita semua.

Salah satu hukum pertama seni bercakap ialah menganjurkan agar kita jangan terlalu banyak berbicara tentang diri kira sendiri. Ramai antara kita yang mempunyai kecenderungan untuk bercerita tentang dirinya sendiri dan para pendengarnya pula berusaha agar cepat dapat keluar dari situasi itu.

Sama ada kita berkerja sebagai juru jual atau pun bukan, kita tetap sahaja akan menjual diri kita melalui percakapan yang kita lakukan dengan orang lain. Dari percakapan ini akan memberikan hasil yang baik atau tidak adalah bergantung kepada pendengar kita iaitu sama ada mereka tertarik atau pun tidak.

Kita seharusnya berusaha sekeras mungkin untuk menghindar istilah 'saya' dalam percakapan. Jika kita ingin mengajak lawan bicara kita agar membicarakan dirinya atau membicarakan tentang sesuatu yang menarik hatinya, maka biarlah ia berbicara. Ia mungkin membuat kita berasa sangat bosan tetapi ia dengan bersungguh-sungguh akan menganggap kita sebagai teman bicara yang hebat.

Jadilah pendengar yang baik. Memang lebih mudah mengucapkan dari melakukan tetapi cubalah untuk mempraktikkannya. Kembangkanlah kemmapuan kita untuk mendengar dengan penuh perhatian terhadap apa yang diucapkan oleh orang lain.

Ramai orang yang terkemuka menyatakan bahawa menjadi pendengar yang baik adalah suatu sifat berharga bagi mereka yang mengejar kejayaan. Sesekali kemukakan pertanyaan yang bermanfaat untuk membuat para pendengar tetap memberikan perhatiannya. Sebenarnya perkara inilah yang memungkinkan peranan bagi pendengar.

Masukkan perasaan ke dalam kata-kata kita dengan memberikan perubahan tekan suara ketika kita berbicara. Berfikir, berfikir dan berfikir, baru berbicara.

No comments: