Thursday, February 4, 2010

MEMBERI LEBIH BAIK DARI MENERIMA

"Dengan memberi dan bukannya menerima, kita boleh menjadi kaya."

Kebajikan yang dihulurkan biasanya terdapat beberapa peringkat. Ada kebajikan yang tinggi, sederhana dan rendah diberikan oleh setiap lapisan masyarakat. Kebajikan tidak semestinya di perolehi dari golongan atasan kepada golongan bawahan. Ada ketikanya kebajikan boleh diberi oleh golongan bawahan kepada golongan atasan. Kebajikan tersebut disampaikan adalah mengikut keperluan.

Kebiasaannya kebajikan secara sederhana boleh dianggapkan sebagai kehendak bagi kita melakukan sesuatu yang baik kepada orang lain. Melakukan sesuatu yang baik adalah satu-satunya kebahagiaan yang pasti dirasai dalam kehidupan manusia. Penerima kebajikan pasti akan menyanjungi sumbangan kebajikan dari pemberi.


Kejayaan yang sebenar dalam kehidupan ini adalah dengan melibatkan orang lain. Kejayaan tidak kedekut, tidak berpusat kepada diri sendiri dan ia tidak bersifat individual dalam erti yang sempit. seseorang itu tidak boleh benar-benar menjadi kaya kalau ia hanya mementingkan diri sendiri.


Oleh itu, ikutilah kebijaksanaan secara praktikal dalam menghadapi mereka yang berjuang untuk kejayaan. Biasakanlah dengan ucapan kata-kata semangat yang boleh membantu mereka yang tidak berjaya. Ingatlah, apabila kita membantu orang lain untuk mencapai tahap yang lebih tinggi maka sebenarnya kita juga telah meningkatkan diri kita sendiri.


Kebaikan terhadap orang lain itu adalah suatu manifestasi dari kebaikan dan cinta yang ada dalam diri kita. Kebajikan adalah suatu gambaran bagi menampakkan kualiti diri kita. Melakukan sesuatu yang baik walaupun kecil ianya akan terus berkembang di dunia. Kita adalah seharusnya tidak mengharapkan pembalasan atau imbuhan secara peribadi terhadap kebajikan yang telah kita lakukan itu.

Kebajikan dari beberapa orang jutawan itu sebenarnya terbatas untuk maksud menciptakan peringatan bagi diri mereka sendiri. Sememangnya ramai orang yang memberikan sesuatu sumbangan kepada masyarakat akan menghebahkan kebaikannya itu seandainya mempunyai maksud yang tersirat terutama yang mempunyai kepentingan sesuatu.

Mereka ini bukanlah orang yang 'baik' dalam erti kata yang sebenarnya. Barangkali jumlah harta yang ada telah meletakkan jutawan namun sebenarnya mereka itu merupakan manusia yang kerdil. Darjat mereka adalah sama dengan manusia yang lain.

Sekuntum bunga akan menghasilkan keharumannya. Namun begitu, kemekaran kelopaknya itu tidak akan dapat menarik perhatian semua walau pun keindahannya itu ditujukan kepada semua. Oleh itu, kebaikan kita sewajarnya dihulurkan kepada segenap lapisan manusia. Hati yang penuh kasih itu, seharusnya nampak dalam kebaikan yang ditujukan kepada semua orang.

Hati yang lapang adalah merupakan suatu yang suci. Manakala jiwa yang paling baik adalah jiwa yang paling dekat dengan Tuhan. Sifat ego adalah merupakan akar bagi setiap kejahatan (penyakit). Manakala kebaikan itu adalah ubat kepada penyakit tersebut.

Menghulurkan kebajikan dan kebaikan adalah salah satu cara untuk kita mendekati diri dengan Tuhan. Oleh itu cuba dekati diri kita dengan Tuhan dan nescaya Tuhan akan mendekati diri kita.

No comments: