Friday, February 26, 2010

PENGAMATAN BERGERAK KE ARAH KEJAYAAN

"Perkara-perkara yang besar tersedia bagi mereka yang membiasakan dirinya mengamati perkara-perkara yang kecil dalam kehidupannya."

Tingkat pengamatan terhadap perkara-perkara tertentu bagaikan tidak memberi erti dalam kehidupan. Namun apa yang pasti, melalui pengamatanlah akan dapat menentukan kejayaan seseorang. Melalui pengamatan, karier seseorang dapat dinilai kejayaannya. Ini merangkumi semua bidang tidak mengira seseorang itu ahli perniagaan, ahli akademik, ahli perubatan, ahli perundangan dan sebagainya.

Pengamatan yang kuat telah membuatkan peradaban bergerak maju menuju ke arah berbagai penemuan. Melalui pengembangan kemampuan ini, kita sering akan dapat menjumpai banyak peluang untuk mencapai kejayaan. Namun begitu ada juga mereka yang tidak menjumpai sebarang peluang tersebut kerana melihat ianya sebagai satu kesulitan dan kegagalan.

Pengamatan telah banyak diabaikan dalam pengembangan keperibadian yang menarik. Ia juga telah dilupakan sebagai faktor penting untuk mendapatkan kejayaan yang lebih besar dalam kehidupan. Inilah kualiti yang berharga untuk menggali potensi diri. Potensi diri apabila diserlahkan akan menjanjikan satu keyakian kepada diri seseorang. Pengalamatan yang dilakukan ke atas potensi diri seseorang juga dapat membantu meningkatkan kepercayaan orang lain kepada kita.

Peniaga yang baik tahu bahawa usahawan cenderung memperlihatkan sesuatu yang sangat disayangi dan perkara ini boleh diketahui dari hiasan atau pameran yang ada di kedainya. Ada juga yang menganggap perkara tersebut kelihatan tidak bererti kepadanya. Bagi seorang peniaga dengan mempamerkan kedainya agar nampak menarik akan memberi pengamatan kepada pembeli untuk singgah untuk membeli.

Seorang pelanggan akan berasa hairan apabila memasuki kedai cermin kata yang menjadikan bahan-bahan antik sebagai perhiasan. Pengamatan yang sewajarnya harus dibuat dan dengan sendirinya pelanggan tersebut mula mendekati kedai tersebut. Pengamatan kepada bahan yang dipamerkan menjadi daya penarik kepada pelanggan.

Terdapat juga seseorang itu mengumpul berbagai jenis batu yang boleh dikatakan tidak memberi apa-apa faedah. Namun jikalau kita membuat pengamatan yang positif, mesti ada perkara yang hendak disampaikan oleh pengumpul batu tersebut kepada mereka yang ingin mengetahuinya. Kemungkinan pada suatu ketika nanti melalui pengamatan yang jelas batu-batu yang dikumpulkan akan memberi makna yang tersirat yang boleh dirungkaikan.

"Lihat dan dengar" bukanlah suatu nasihat yang baik untuk kita menyeberang jalan raya. Pengamatan yang baik adalah dengan melaluinya sendiri dengan pengalaman untuk menyeberangi jalan raya kerana melalui pengalaman akan menjadikan seseorang itu lebih bersedia dan boleh mempraktikkannya. Tambahan pula perjalanan hidup kita ini mempunyai masa yang berbeza. Ada yang jangka hayatnya panjang dan ada yang pendek.

Oleh itu, kita jangan merasa diri kita adalah terlalu baik kerana pengamatan orang lain belum tentu meletakkannya sebegitu. Kita jangan terlalu banyak mendengar muzik kita sendiri tetapi dengarkanlah juga muzik milik orang lain. Apa yang penting, kita perlu melihat, memerhati, mendengar dan mengasimilasi.

No comments: