Tuesday, February 2, 2010

"HANTARLAH KE MANA JUA"

Hari ini aku memang betul-betul panas. Bukan suhu politik Malaysia yang memang sentiasa panas yang telah memanaskan aku. Juga bukan suhu ekonomi Malaysia yang sentiasa hangat masa kini yang telah menjadikan aku panas. Juga bukan situasi politik negeri Perak (negeri kelahiran aku) yang tidak menentukan itu yang aku berasa panas. Panas aku ini tak memerlukan 'ENO' untuk menyejukkannya.

Sebenarnya aku panas hati dengan seorang guru baru Bahasa Inggeris. Guru ini yang sepatutnya telah datang untuk bertugas di sekolah ini sampai sekarang masih belum menampakkan muka. Bayangkanlah bagaimana 'terpaksa'nya guru-guru di sini membuat 'relief' untuknya. Sepatutnya kena melaporkan diri pada 4 Januari 2010 yang lalu, namun sampai sekarang (2 Februari 2010)belum nampak bayangnya.

Maka bertambahlah 'baran'nya aku bila mendengar 'cikgu' tersebut sudah pun melaporkan diri di sebuah sekolah di bandar. "Apa? Sekolah kat kampung ni teruk sesangat ke?" bentak hatiku. Menambahkan panasnya hati aku ini bila diberitahu oleh seseorang bahawa 'cikgu' tu anak 'VIP'. Bila jadi anak 'VIP' bolehlah nak 'posting' kat mana-mana ke? Lebih baik suruh 'bapak' dia buat sekolah dekat rumah dia lagi senang.

"Buat sekolah dekat rumah!" Ini adalah kata-kata keramat yang sering diluahkan oleh 'pegawai' di PPD apabila adanya guru-guru baru 'posting' yang merayu minta ditempatkan dekat dengan rumah mereka. Adakah kata-kata keramat itu diluahkan kepada semua guru yang membuat rayuan, tak kira anak siapa pun? Atau hanya kepada anak-anak dari 'kelas bawahan' atau 'orang kebanyakan'? Untungnya menjadi anak 'VIP' atau 'orang atasan'.

Bila aku kenang-kenangkan, kasihan sungguh anak-anak orang kebanyakan bila menjadi guru. Ada yang kena posting jauh serta di pedalaman pula. Tak ada pula mereka merayu nak 'baring bawah ketiak emak'. Dari semenanjung posting ke Sabah atau Sarawak. Sabah atau Sarawak kena posting ke semenanjung. Mereka akan patuh pada surat arahan penempatan yang diterima.

Di maktab (kolej) sebelum dipostingkan bukan main lagi berikrar dengan nyanyian:-
"Kami guru Malaysia
berjanji dan berikrar
mendidik dan memimpin
putera puteri negara kita."

Slogan "hantarlah ke mana jua" yang diikrarkan masa belum diposting hanya tinggal slogan sahaja. Kata-kata itu hanya sedap di dengar sahaja. Terkenang aku semasa mengajar di sekolah murid orang Asli dulu. Seorang guru perempuan telah dipostingkan ke sana. Bayangkan betapa susah payahnya guru ini untuk datang ke sekolah yang hanya boleh dihubungi dengan kenderaan 'empat pacuan' atau motosikal sahaja. Guru tersebut sanggup menerima penempatan tersebut tanpa membuat rayuan. Adakah kita boleh begitu?

Itulah sebabnya di bandar-bandar terdapat guru yang berlebihan. Tak kiralah dalam 'opsyen' apa pun, terutamanya guru perempuan. Guru-guru yang telah berkhidmat jauh di perantauan agak susah bertukar ke bandar tempat asal mereka. Kalau ada pun yang dapat, mereka ini di tempatkan di daerah-daerah yang berhampiran. Sudahlah mereka lama berkhidmat di Sabah dan Sarawak (umpamanya), bila memohon balik ke semenanjung, alangkah sedihnya apabila di tempatkan di negeri lain, bukan negeri yang dipohon. Di manakah silapnya?

Sesungguhnya adalah tidak dinafikan bahawa adalah terlalu sukar untuk berlaku adil dalam penempatan guru ini. Memang susah untuk kita memuaskan hati setiap orang dan memang sukar untuk kita menguruskan manusia. Walau bagaimana pun, adakah situasi sebegini berlaku kerana adalah terlalu sukar untuk kita menghadapi orang atasan atau golongan 'VIP' ini?

No comments: