Monday, July 26, 2010

BENIH YANG MENGHASILKAN YANG TERBAIK


"Ekonomi bukanlah kejahatan.
Ekonomi sejati selalu berkait penciptaan penghasilan yang lebih besar daripada pengeluaran."


Adalah didapati tidak ramai orang yang ingin mensia-siakan waktu dan dan bersikap boros dengan wang ringgit di dunia ini. Namun, semakin ramai orang yang ingin bermaksud begitu tetapi pada akhirnya akan membuat ekonominya merosot. Mereka seringkali bermaksud ingin berjimat tetapi sebaliknya akan berbelanja dengan wang ringgit mereka lebih banyak daripada yang disimpannya.

Tidak ada khayalan yang lebih hebat daripada anggapan segelintir orang bahawa murah adalah bererti ekonomi. Kita sering tertipu dalam situasi yang sedemikian. "Barang yang paling murah" seringkali boleh berubah menjadi paling mahal dalam jangka masa panjang. Sewajarnya kita tidak boleh menggabungkan material murah dan tenaga kerja yang murah untuk menghasilkan suatu keluaran yang bermutu. Adalah amat diperlukan, material yang baik dan pekerja yang baik untuk menghasilkan barang yang baik. Perkara yang sebegini adalag perlu dipertahankan oleh setiap pengeluar untuk mempertahankan nama baik perusahaan.

"Jangan kelirukan diri sendiri dengan usaha yang dianggap salah perhitungan."

Umpamanya, seorang pengusaha yang ingin mengerjakan sendiri hasilan perusahaannya, pada hal waktunya sendiri bernilai paling tidak RM100 sejam dalam menangani perusahaannya. Keinginannya mengerjakan sendiri pekerjaan yang bernilai RM5 sejam adalah suatu usaha yang dianggap salah perhitungan. Ia menjadikan perusahaan dalam situasi ekonomi yang keliru.

Begitu jugalah dengan situasi seseorang yang rela mengeluarkan tambang yang lebih untuk berbelanja di bandar untuk mendapatkan barangan yang lebih murah. Sekiranya perbezaan harga barangan di bandar tersebut terlalu kecil dibandingkan harga di daerahnya, tindakan tersebut adalah menjadi sia-sia dan lebih merugikan. Adalah menjadi suatu kebodohan kepada kita yang perlu membuat perjalanan yang jauh lagi meletihkan untuk mendapatkan potongan harga yang terlalu kecil.

"Mengapa perlu menyiksa diri sendiri padahal kita mampu untuk membahagiakannya?"

Kita tidak sepatutnya melakukan ekonomisasi wang dengan mengorbankan kesihatan dan juga kesenangan kita. Kita tidak semestinya melakukan ekonomisasi dengan tebusan kemajuan diri kita. Fikirkanlah bagaimana seseorang yang membeli minuman keras setiap minggu dengan harga RM15, padahal dengan wang sejumlah itu ia boleh membeli makanan untuk kesihatan diri. Wang sejumlah itu juga boleh membeli buku untuk peningkatan diri.

Jangan kita kedekut kepada mereka yang telah membantu kita. Umpamanya kita wajar untuk menghargai orang yang membantu kita membawa barang ke rumah kita atau pun yang telah memberikan keuntungan lain kepada kita. Adalah amat diperlukan benih yang baik untuk mendapatkan hasil yang baik.

"Mengapa kita menjadi kedekut
pada tempat yang sepatutnya kita menjadi pemurah?"

No comments: