Sunday, July 4, 2010

BERDIKARI UNTUK KEMAJUAN DIRI

"Percayalah kepada diri kita sendiri, semua dada akan bergetar kerana kekuatan itu."

Ramai lelaki dan perempuan muda berbakat yang tidak mendapat hadiah berharga dari hidup kerana mereka tidak pernah belajar untuk berdiri di atas kaki sendiri (berdikari). Mereka sentiasa bersandar dan bergantung kepada orang lain untuk kemajuan diri mereka. Mereka tidak mampu melakukan tindakan sendiri.

Orang yang selalu bersandar tidak mempunyai kepercayaan lagi. Mereka ini tidak percaya bahawa diri mereka mempunyai kekuatan sehingga mereka bergantung kepada orang lain yang boleh mengangkat, mendorong atau menarik diri mereka. Mereka seperti "caravan" atau "rumah kereta" yang memerlukan kereta sebagai penarik.

Seawal mungkin sejak muda, pada masa mudah dibentuk, kita seharusnya mengajar anak-anak untuk mengambil keputusan mereka sendiri. Pengetahuan tentang diri sendiri, tentang kekuatan yang ada di dalamnya akan membentuk suatu kepercayaan diri yang diperlukan dalam membuat keputusan. Kita melakukan suatu pertimbangan yang tidak diperhitungkan dan tidak adil terhadap orang muda bila kita berfikir dan mengambil keputusan bagi mereka. Kejayaan dalam hidup banyak bergantung pada kemampuan mereka sendiri untuk berdikari.

"Apabila kita membantu anak kita menaiki tangga dan menjaganya agar ia tidak terjatuh dari tangga itu, maka ia benar-benar akan terjatuh apabila kita meninggalkannya dan ia akan merasa kesepian."

Inilah hukum alam yang harus kita gunakan atau kita sama sekali akan kehilangan kesempatan kekuatan menggunakannya. Bila kita kalah atau gagal mengembangkan kekuatan kita sendiri, kita akan menjadi tidak berdaya di tengah lautan kehidupan. Ia ibarat kapal rapuh yang terumbang-ambing dan akhirnya terdampar di pantai sebagai bangkai.

Kalau kita mengenali diri kita yang sebenarnya, kita menjadi pemimpin, bukan pengikut. Kita menjadi pemikir asli, bukan peniru. Kita menjadi pengambil keputusan, bukannya pencari nasihat. Kita menjadi tiang yang kukuh, bukannya orang yang memerlukan sandaran.

No comments: