Sunday, July 11, 2010

PERLUKAH MENJATUHKAN YANG LAIN UNTUK BERJAYA?

"Lakukan segala kebaikan yang boleh kita kerjakan dengan segala kelengkapan yang kita dapatkan dalam segala cara yang boleh kita jalankan, di segala tempat yang kita gunakan, pada segenap waktu yang kita perlukan, kepada semua orang yang kita temukan dan selama masih boleh dan lakukan."

Setiap pemikiran dan tindakan kita dalam hidup mempunyai cara untuk kembali kepada kita. Ianya seperti gema untuk iaitu cepat atau lambat untuk memberi ganjaran perbuatan baik atau mencela perbuatan jahat. Selama kita meneruskan perjalanan hidup, gema yang terus-menerus kembali kepada kita ini. Sesungguhnya ia boleh membuat kita bahagia atau menderita.

Hukum Alam tentang reaksi adalah pedang bermata dua. Perkara ini boleh memberikan perkhidmatan kepada kita atau sebaliknya melah boleh melukai kita. Begitu juga dalam pertanian. Hasil yang kita tuai itu adalah bergantung kepada jenis benih yang kita taburkan. Setiap pemikiran atau perbuatan pada akhirnya akan kembali kepada penanamnya yang sesuai dengan benih yang ia sediakan.

Jika perbuatan kita itu manis, murah hati, bersedia menolong dan baik maka gema akan kembali cenderung mengangkat, mendukung dan memuaskan. Begitulah sebaliknya, jika pemikiran dan perbuatan kita merosakkan karakter, rendah, jahat, tidak senang atau mungkin juga kita mengambil keuntungan dengan merugikan orang lain. Gema yang datang kepada kita akan mengulangi suara yang melahirkannya.

Ramai orang yang telah mengalami Hukum Reaksi masih berfikir bahawa mereka boleh "membuang" atau menghindari akibatnya yang tidak dapat dihindarkan. Mereka berpendapat bahawa mereka boleh meningkatkan perniagaan mereka sendiri dengan menghancurkan saingan mereka. Perbuatan jahat mereka menjadi "bomerang" dan perniagaan mereka sendiri yang kemudiannya gagal. Kita sama sekali tidak pernah bertemu dengan agen insuran yang berjaya dalam perniagaan insuran dengan cara menjatuhkan polisi saingannya.

"Taburlah bunga kita ketika kita pergi sebab kita sama sekali tidak boleh lagi menempuh jalan yang sama."

No comments: