Sunday, July 25, 2010

MENGAPA KITA MEMUSUHI DIRI SENDIRI?

"Menjadi tugas mulia setiap orang untuk menjaga dirinya tetap dalam kedudukan bersedia melakukan perkara-perkara terbesar yang boleh dilakukannya."

Kita semua perlukan yang terbaik. Semua bidang kita inginkan yang terbaik. Ungkapan cemerlang seringkali kali kita laungkan. Kita sering merancang untuk menghasilkan yang terbaik dari dalam diri kita untuk mencapai hasrat hati kita. Oleh itu, adalah perlu kita bersikap baik terhadap diri kita sendiri. Ia perlu untuk kita tetatap berada dalam kedudukan yang terbaik setiap saat.

Seseorang itu adalah sesuai dengan apa yang difikirkan tentang dirinya. Ia tidak hanya mencakup pada keseluruhan diri seorang manusia. Ia menjangkau setiap kedudukan dan keadaan dalam hidupnya. Melalui proses hidup, pendapat yang ada di fikiran kita tentang diri kita sendiri, cenderung untuk menghasilkan semula pendapat itu dan menjadi nyata.

Sewajarnya kita berbuat yang terbaik dalam hidup kita untuk secara maksima sebagai mencapai hasrat hati kita. Adalah sangat penting bagi kita untuk menyedari kebenaran tentang diri kita. Kita perlu melihat betapa diri kita dicipta dengan baik. Perasaan yang diberikan oleh Maha Pencipta kita yang mengaku bahwa kita adalah ciptaan terbaik dari semua ciptaan-Nya.

Ramai antara kita bersikap baik kepada orang lain tetapi kita memusuhi diri kita sendiri dan kita tidak menjaga kedudukan kita untuk menjadi yang terbaik. Kita sering membiarkan tubuh kita dengan makanan dan minuman yang tidak baik. Kita juga membazirkan simpanan tenaga kita dengan menjalani hidup yang rumit dan tidak memberikan kerehatan yang cukup dengan tidur nyenyak.

Tujuan besar kita dalam hidup adalah menjaga agar mekanisme kemanusiaan kita beroperasi dengan cekap. Kita harus bersikap baik terhadap mekanisme kemanusiaan ini dan harus mengambil berat tentangnya. Dengan berbuat begitu, kita akan berada dalam kedudukan membuat semua perkara mencapai kejayaan.

Apabila kita mengenali diri kita, kita menyedari pentingnya kemampuan kita yang hebat. Kita mengakui kemualiaan kemanusiaan yang ada di dalam diri kita. Pengenalan ini adalah bermula hadirnya kejayaan abadi.

No comments: