Saturday, December 20, 2014

SUNGAI SIPUT - LEKIR - TELUK INTAN - SUNGAI SIPUT

Pada 13 Disember 2014, buat pertama kalinya teman pergi tiga kenduri sorang-sorang. Ini disebabkan yang lain bersedia untuk pergi kenduri di Lekir, Sitiawan. Kenduri di Lekir adalah perkahwinan anak sahabat teman yang sama-sama pergi menunaikan umrah bulan Mac dulu. Kawan teman pergi sekeluarga tiga orang dan teman pulak sekeluarga empat orang.

Meriah jugak kenduri kawan teman itu. Maklumlah kenduri pertama dan anak sulung pulak. Dah ramai kekawann teman yang udah menerima menantu. Ader jugak kekewan teman yang udah menimang cucu. Hidup demer ler nih udah dikelilingi cucu-cucu. Seronok juge agaknyer bila udah ada cucu. Dalam hal ini idak ler teman tahu, idak ader pengalaman lagi.

Lepas ajer kenduri kawan teman tu. Masa sembahyang asar kat masjid di situ, teringat pulak teman nak ziarah kawan teman yang udah bersara. Udah lama kawan teman itu idak jumpa. Jadi teman pun telefon nak pastikan dia ada kat rumah. Seronok bebenor kawan teman tu bila dengar teman nak pegi rumahnya.

Kawan teman itu rupanya telah lama mengidap kencing manis. Kasihan kawan teman tu. Kaki kanannya pun telah dipotong. Kawan teman tu nasihatkan teman agar jangan merokok lagi. Alhamdulillah, teman pun udah lama berhenti jadi penagih rokok. Kalau dedulu teman ngisap rokok dua kotak sari. Kotak yang 20 batang pulak tuh. Nasib baik boleh berhenti.

Lama juga kami bersembang. Akhirnya teman minta diri sebab nak balik Sungai Siput. Dalam perjalanan pulang tu teman sempat nginggah kat pekan Teluk Intan. Nama lamanyer Teluk Ensen. Nama lagi lama Teluk Mak Intan. Jadi, teman pun merayau-rayau di pasar malam Teluk Ensen. Maka teringatler zaman bujang dulu ketika berada di Teluk Ensen.

No comments: