Monday, February 22, 2010

KESETIAAN BERSAMAMU

Kesetiaan adalah merupakan sifat yang terkandung dalam keperibadian seseorang yang menyenangkan. Dalam kita bersahabat, kesetiaan adalah amat diperlukan. Begitu juga seandainya kita berada di dalam alam percintaan, kesetiaan adalah amat dituntut bagi memelihara kasih sayang antara kita dengan pasangan kita.

Sebelum saya meneruskan tulisan ini yang berkaitan dengan kesetiaan ini, teringat saya pada hari ini (22 Februari 2010) merupakan hari ulang tahun kelahiran seseorang yang penting bagi saya. Oleh itu, di sini saya melafazkan ucapan "selamat hari jadi" kepada Mohazam. Semoga Allah merestui usiamu yang lampau dan juga yang mendatang. Pohonlah kepada Allah agar dikurniakan kemewahan dunia dan akhirat. Tanamkan sifat kesetiaan yang sepenuh dalam dirimu.

Hari ini juga adalah hari kelahiran "Bapa Bangsa Amerika", George Washington. Secara kebetulan, sesuatu yang kita renungkan hari ini boleh dikatakan sifat yang ada pada peribadi orang besar ini. Oleh itu, kepada Mohazam, sifat yang ada pada George Washington wajar ada dalam diri sebagai pendorong ke arah kesetiaan yang abadi.

Kesetiaan adalah kepercayaan, sentiasa melaksanakan dan mengabdi kepada tugas atau kewajipan terhadap seseorang atau sesuatu. Tugas dan kewajipan adalah suatu yang wujud dari pancaran peribadi. Oleh itu, kesetiaan adalah sifat yang hanya dipelajari oleh setiap manusia sejak memasuki usia dewasa.

Setia bererti jujur. Jujur kepada Yang Maha Berkuasa. Jujur kepada diri sendiri. Jujur kepada negara. Jujur kepada pemimpin. Jujur kepada keluarga. jujur kepada kawan dan juga jujur kepada setiap kemanusiaan.Jujur tersebut boleh dizahirkan serta disemadikan di mana-mana.

Cuba kita lihat sekitar diri kita dan apakah yang kelihatan? Dalam setiap perjalanan hidup, kita akan menemui individu yang penipu, putare belitserta busuk hati. Kumpulan ini mencari kejayaan dengan merosakkan peraturan asasi. Karakter penipu ini boleh kita samakan dengan cuba menyelesaikan persoalan kira-kira dengan melanggar "hukum matematik".

Cepat atau lambat ganjaran yang akan diterima dan bayarannya boleh dalam bentuk sama atau berbeza dengan pelanggaran itu. Keadaan alam selalu kembali pada keseimbangan.

Tidak ada orang yang boleh menyandarkan tanggungjawab tanpa adanya tingkat kekuasaan yang sebanding. Tidak ada orang yang dapat menikmati kehormatan tanpa menyandarkan kewajipan yang sebanding.

"Gunakan atau musnahnya" adalah semboyan alam. Kebijaksanaan praktikal memberitahu kita, kalau kita tidak memenuhi kewajipan, menunjukkan rasa setia maka kita tidak menampilkan kemampuan terbaik dalam diri kita.

3 comments:

asilahmuhajer said...

wah...dah berubah wajah la...
anak saya pun birthday hari ni. tak sangka lak sama dgn george washington.

setia itu jujur.. boleh buat mural ni..

amalhaj said...

assalamualaikum cikgu!
ucapan "selamat hari jadi" buat anak cikgu.

Cik Akma said...

selamat hari jadi jugakk mohazam :)