Saturday, December 6, 2014

TUNAIKAN AMANAH YANG DIBEGHI

Semalam teman try nuleh berkaitan ngan amanah. Boleh ler sikit-sikit tapi idakler secagher terghinci pun. Teman nuleh tuh ader sebabnye. Lebih-lebih lagi teman ngucap syukur dan teghimer kaseh pade Allah. Result UPSR 2014 sekolah tempat teman caghi makan meningkat pencapaiannyer. Tawon ini sekolah tempat teman keghojer pencapaian kuantiti (lulus sememe mater pelajaghan sebanyak 88.9%,kuantitinyer pulak 16.7% manerkaler Gred Pughater Sekolah (GPS) dapat 1.90 dan sekolah ini bukan penyebab kemeghosotan pencapaian daeghah teman.

Aper yang penting maser teman ngan kekawan buat analisa, salah satu sikap yang perlu ader ialah amanah. Betui gak yer. Biler kita telah diamanahkan maker kita janganler pulak khianati amanah itu. Biler kita telah diamanahkan maker kita janganler pulak lakukan kepada yang berhak. Yang berhak di sini ialah anak mughid. Anak-anak mughid sememenyer amnyer dan anak mughid yang nak ngambik UPSR khasnyer.

Biler amanah yang dibeghi atau dipikul oleh cikgu-cikgu telah ditunaikan maker begherti kiter telah menyempurnakan amanah. Biler amanah telah ditunaikan maker begherti amanah itu tidak dikhianati. Biler amanah telah ditunaikan maker begherti amanah itu telah diserahkan pader berhak. Sesungguh Allah memang suka kepada hambaNyer yang amanah. Ituler antagher sebabnyer sekolah tempat teman ngajor dapat keputusan yang boleh dianggap cemegholang.