Sunday, February 5, 2012

SALAM MAULIDURRASUL 1433

DIDIKAN ALLAH S.W.T. KEPADA NABI MUHAMMAD S.A.W. DENGAN AL-QURAN
Rasulullah s.a.w. sangat merendahkan diri kepada Allah s.w.t., merasa sangat kecil di hadapan-Nya dan sentiasa memohon agar dikurniakan budi pekerti yang baik dan keluhuran akhlak. Dalam doanya Baginda s.a.w. sering mengucapkan:
"Ya Allah, cantikkanlah tubuh badanku dan budi pekertiku." (Diriwayatkan oleh Ahmad)

Kerap juga Baginda s.a.w. mengucapkan:
"Ya Allah, jauhkanlah diriku dari akhlak-akhlak yang buruk." (Diriwayatkan oleh Tirmidzi dan Hakim)

Allah s.w.t. mengabulkan permohonannya, sebagai memenuhi janji dari firman-Nya:
"Berdoalah kamu semua kepada-Ku nescaya Aku perkenankan doa permohonan kamu." (Mukmin: 60)

Allah s.w.t. menurunkan Al-Quran kepada Baginda Rasulullah s.a.w. sekaligus dengan adabnya sekali. Oleh sebab itu, budi pekerti Baginda s.a.w. adalah Al-Quran.

1. Baginda suka memaafkan, mengajak kepada kebaikan dan tidak melayani sikap buruk dari orang yang bodoh atau tidak mengetahui:
"Terimalah apa yang mudah engkau lakukan, dan suruhlah dengan perkara yang baik, serta berpalinglah (jangan dihiraukan) orang-orang yang jahil (yang degil dengan kejahilannya)." (Al-A'raf: 199)

2. Melaksanakan keadilan, berbuat baik, memberi bantuan serta melarang dari perkara yang keji, kemungkaran dan kederhakaan:
"Sesungguhnya Allah memerintah berlaku adil, berbuat kebaikan, serta memberi bantuan kepada kaum kerabat dan melarang daripada perbuatan yang keji dan mungkar serta kezaliman." (An-Nahl: 90)

3. Selalu bersikap sabar:
"Dan bersabarlah atas segala bala bencana yang menimpamu. Sesungguhnya yang demikian itu adalah dari perkara-perkara yang dikehendaki diambil berat melakukannya." (Luqman: 17)

4. Memberi kemaafan dan kelonggaran pada orang yang bersalah:
"Oleh itu, maafkanlah mereka (jika mereka sedia bertaubat) dan janganlah dihiraukan, kerana sesungguhnya Allah suka kepada orang-orang yang berusaha supaya baik amalannya." (Al-Ma'idah: 13)

5. Menolak kejahatan dengan cara yang sebaik-baiknya:
"Tolaklah (kejahatan yang ditujukan kepadamu) dengan cara yang lebih baik, apabila engkau berlaku demikian maka orang yang menaruh rasa permusuhan terhadapmu, dengan serta merta akan menjadi seolah-olah seorang sahabat baik." (Fussilat: 34)

6. Menahan kemarahan dan memaafkan orang lain:
"Dan orang-orang yang menahan kemarahannya, dan orang-orang yang maafkan kesalahan orang. Dan (ingatlah) Allah mengasihi orang-orang yang berbuat perkara-perkara yang baik." (Ali Imran: 134)

7. Jangan berburuk sangka, tidak mengintip keburukan orang dan jangan mengumpat:
"Wahai orang-orang yang beriman! Jauhilah kebanyakan dari sangkaan (supaya kamu tidak meyangka sangkaan yang dilarang) kerana sesungguhnya sebahagian dari sangkaan itu adalah dosa." (Al-Hujurat: 12)

Demikianlah sebahagian kecil dari beberapa ajaran dan didikan yang diterima oleh Rasulullah s.a.w. dan telah Baginda laksanakan dengan sebaik-baiknya. Sebenarnya masih banyak didikan yang terdapat dalam Al-Quran, yang tidak terhitung.

No comments: