Thursday, October 22, 2009

PANDUAN MUSAFIR

DOA DAN AMALAN DALAM KENDERAAN/PERJALANAN
Sepanjang perjalanan ketika berada di dalam kenderaan sama ada di darat, di udara atau di lautan maka digalakkan sentiasa mengingati Allah dengan membaca ayat-ayat suci Al-Quran, bertasbih (Subhanallah), bertahmid (Alhamdulillah), bertahlil (Lailahaillallah), bertakbir (Allahuakbar) dan berselawat ke atas junjungan besar Nabi Muhammad s.a.w. Disamping itu juga digalakkan agar sentiasa berdoa kepada Allah s.w.t. semoga selamat dan sejahtera dalam perjalanan disamping doa-doa lain. Berdoa ketika musafir adalah di antara waktu-waktu yang dimustajabkan (dikabulkan) doa.
Ayat-ayat yang mudah untuk dibaca sepanjang perjalanan adalah seperti berikut:-
a. Ayat Kursi 3 kali
b. Surah Al-Ikhlas 1 kali
c. Surah Al-Falaq 1 kali
d. Surah An-Naas 1 kali
e. Surah Al-Fatihah 1 kali
1. Doa di dalam perjalanan
Dengan Nama Allah Yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang. Dengan Nama Allah, apa yang dikehendaki oleh Allah. Tiada kekuatan melainkan dari Allah. Cukuplah Allah bagiku: aku bertawakkal kepada Allah; apa yang dikehendaki oleh Allah. Tiada yang membawa kebaikan melainkan Allah. Cukuplah Allah bagiku. Allah mendengar orang yang berdoa: tiada kesudahan bagi Allah; tiada tempat berlindung melainkan Allah. Allah telah pastikan dengan firman-Nya: "Aku dan Rasul-Ku pasti menang. sesungguhnya Allah Maha Kuat lagi Perkasa. Aku berlindung dengan Tuhan Yang Maha Agung. Aku memohon pertolongan daripada Tuhan yang hidup lagi tidak mati. Ya Allah, awasilah kami dengan mata-Mu yang sentiasa tidak tidur. Ya Allah peliharalah kami dengan pengawasan-Mu dan perlindungan-Mu yang tak mungkin dapat dicerobohi. Ya Allah, rahmatilah kami dengan kudrat-Mu atas kami, janganlah Engkau binasakan kami, Engkaulah kepercayaan kami dan harapan kami. Ya Allah, lembutkanlah hati hamba-hamba-Mu kepada kami dengan rahmat dan kelembutan daripada-Mu. sesungguhnya Engkaulah Pemberi rahmat yang sebaik-baiknya."
2. Doa Rasulullah s.a.w. ketika musafir
"Ya Allah, Engkaulah teman sejati di dalam perjalanan. Engkaulah wakil kami terhadap kelaurga kami. Ya Allah, aku berlindung daripada sia-sia dalam perjalanan dan dari kesedihan sewaktu kembali. Ya Allah, dekatkanlah jarak bumi ini bagi kami serta mudahkanlah perjalanan kami."
3. Doa mohon perlindungan sepanjang musafir
"Aku berlindung dengan kalimah-kalimah Allah yang sempurna dari kejahatan apa jua yang diciptakan-Nya."
4. Doa ketika kenderaan selamat sampai
"Aku berlindung dengan kalimah-kalimah Allah yang sempurna, yang tidak dilampaui oleh orang yang baik mahupun orang yang jahat dengan segala kejahatannya. Ya Allah, berilah kami kebaikan di tempat ini dan kebaikan yang ada di dalamnya dan selamatkanlah kami daripada keburukannya. Tuhanku, turunkanlah kepada kami dengan segala keberkatan dan Engkaulah sebaik-baik yang menurunkan."

No comments: