Tuesday, March 31, 2009

GURU DAN POLITIK

Bile teman nengok aje kat tajuk utama, muke depan Berita Harian ari ni 31 Mac 2009 (4 RabiulAkhir 1430) teman terus bace ape sebabnye jadi gitu. Soalnye yang teman nak tanya ialah:-
1. bebeno ke kalo warge pendidik (mengkome pangge cikgu) boleh pecah belah cikgu-cikgu di sekolah bile deme (cikgu) aktif dalam politik?
2. bebeno ke cikgu nih taksub (sebilangan) dgan parti yang disokong hingge boleh jadi berpuak-puak pule?
3. sape pegawai dari kumpulan lain juge pasti akan menuntut hak yang same tu?
4. bebeno ke Perlembagaan Persekutuan, Peraturan-Peraturan Pegawai Awam (Kelakuan dan Tatatertib) (Pindaan) 2002 P U (A) 246 itu dipatuhi?
5. bebeno ke deme-deme ni (Pegawai Kerajaan Kumpulan A atau Pengurusan) tidak boleh ambik bagian secara aktif dalam politik seperti berkempen dalam atau luo waktu opis?
Pade pandangan teman, ade baguihnyer cadangan Naib Presiden UMNO, Datuk Seri Hishamuddin Hussein tuh. Kalo dulu-dulu zaman tok nenek kite, golongan cikgu le yang rama aktif dalam politik ni. Mase tu yang rama aktif dalam UMNO. Mase tu rama sungguh cikgu-cikgu nih jadi wakil rakyat. Tak kire le deme tu jadi DUN ke Parlimen ke. Jadi apasalah nye jike mengkome beri peluang cikgu-cikgu nih aktif balik dalam politik.

No comments: