Wednesday, September 30, 2009

ANAK-ANAK PERLU MENDAPAT KEBAHAGIAAN

Sungguh sama mudahnya untuk mengajar anak agar menjadi positif dan melihat arah hidup yang terang seperti juga kita melatih mereka untuk menjadi negatif yang dipenuhi ketakutan dan kekhuatiran, melihat ke arah gelap dan suram dari segala sesuatunya.
Para siswa seni yang hidup berjaya semestinya mengajarkan kepada anak-anak mereka bahawa kecekapan, kejayaan, panjang usia, pengaruh dan kekuasaan di dunia sangat bergantung kepada kebahagiaan dan kepada keharmonian mental.
Para orang tua tidak menyedari luka parah yang mereka timbulkan pada kehidupan anak-anak mereka ketika mereka sentiasa menekan kudrat anak-anak untuk mencintai kesenangan. Dengan berbuat begitu, para orang tua telah menekan kemampuan mental dan moral anak-anak mereka. Anak-anak yang tidak pernah mendapat kesenangan tidak akan dapat meningkat dengan cukup cepat. Pokok-pokok yang tidak berbunga tidak akan berbuah. Bermain adalah sangat penting bagi perkembangan yang sempurna bagi anak-anak seperti sinar matahari yang sangat penting bagi perkembangan tanaman agar sempurna.
Awan kekhuatiran dan kedukaan bukanlah milik anak-anak kita. Kegembiraan, keindahan, semangat dan kekuatan adalah keperluan mereka. Dengan penggalian yang sempurna terhadap kemampuan keceriaan sejak usia awal, maka hampir tidak akan ada batasan dalam kemungkinan untuk memperindah dan memperkaya keperibadian mereka. Pada masa anak-anak, akal masih mudah dibentuk. Dengan mudah akal diasah dan dibentuk. Pada saat seseorang mencapai usia remaja "tanah liat yang mudah dibentuk itu mula mengeras". Ketepatan yang dibuat pada masa itu sulit diubah dalam masa-masa seterusnya.
Hal utama yang hakiki dalam mempersiapkan anak untuk menjalani kehidupan, tentunya adalah pembentukan kebiasan ceria dengan melatih akalnya untuk selalu melihat ke tempat terang.

No comments: