Wednesday, September 23, 2009

IBADAT HAJI - UMRAH DAN ZIARAH

HIKMAH DAN KELEBIHAN HAJI
Haji ialah syariat yang dibawa oleh Junjungan Nabi Muhammad s.a.w. sebagai membaharui dan menyambung ajaran Nabi Allah Ibrahim a.s.. Fardhu haji diwajibkan kepada umat Islam pada tahun kelima atau keenam Hijrah, tetapi mula dilaksanakan ibadat ini pada tahun kesembilan Hijrah dan pada tahun itulah Rasulullah s.a.w. mengarahkan Saidina Abu Bakar as-Siddiq r.a. mengetuai satu rombongan umat Islam srsatuuoaya mengerjakan haji.
Ibadat haji adalah syariat agama Islam yang utama disamping amat banyak pula mengandungi rahsia dan hikmat. Di antara hikmat yang dapat diselami ialah bertujuan:-
1. Melatih umat Islam yang berada di alam ciptaan Allah ini supaya bersatu haluan dalam mempertingkatkan syiar Islam, berganding bahu untuk menegakkan agama Allah juga supaya perhubungan di antara masyarakat Islam terjalin lebih erat, lebih mesra lagi tanpa mengira warna kulit biarpun berlainan percakapan, adat resam dan kebudayaan sebagaimana firman Allah s.w.t. di dalam al-Quran yang bermaksud:-
"Wahai umat manusia sesungguhnya Kami telah menciptakan kamu dari lelaki dan perempuan dan Kami jadikan kamu berbagai-bagai bangsa dan puak supaya kamu berkenalan di antara satu sala lain. Sesungguhnya semulai-mulia kamu di sisi Allah ialah orang yang lebih taqwanya di antara kamu (bukan yang lebih keturunan atau bangsanya). Sesungguhnya Allah sangat-sangat mengetahui lagi amat mendalam pengetahuan-Nya (akan keadaan dan amalan kamu)."
(Al-Hujrat: 13)
2. Tegasnya ibadat haji merupakan lambang perpaduan umat Islam supaya sentiasa berada dalam ikatan yang kukuh bagi menghadapi cabaran-cabaran dunia yang beraneka ragam yang boleh disifatkan sebagai cuba menodai dan menjatuhkan maruah umat Islam serta kesucian agamanya.
Umpamanya di Padang Arafah dengan jelas didapati semangat perpaduan dan persaudaraan umat Islam erat sekali di antara sesama manusia, tidak kira raja, rakyat jelata miskin atau kaya sama sahaja taraf mereka dan semuanya berpakaian seragam bersama-sama mengabdikan diri kepada Allah Rabul Alamin Yang Maha Esa dan Agung.
3. Manakala melontar pula adalah melambangkan tanda kesucian ronahi dalam memperhamba kan diri dan kesabaran terhadap perintah-perintah Allah supaya penganut-penganut Islam menjadikannya sebagai teladan di atas pengorbanan Ani Allah Ibrahim a.s. sewaktu menyembelih anaknya Nabi Allah Ismail a.s. sebagai korban. Maka betapa sabarnya Nabi Allah Ibrahim menerima ujian dari Allah s.w.t. disamping itu pula syaitan dengan segala tipu daya dan helah mencuba untuk memperdayakannya. Namun begitu Nabi Allah Ibrahim a.s. berjaya juga dalam menempuh ujiannya, lalu dilontarnya syaitan dengan bersungguh-sungguh hati dan kita diperintahkan supaya melakukan ibadat itu sebagai lambang ketaatan yang tidak berbelah bagi.
4. Begitu juga sa'ie yang mencerminkan peristiwa Siti Hajar iateri Nabi Allah Ibrahim a.s. yang berlari berulang-alik di antara Safa dan Marwah kerana mencari air di tengah-tengah padang pasir yang kering kontang untuk minuman anaknya Nabi Allah Ismail a.s. yang baru lahir sehingga terpancar air zamzam dari bumi yang diberkati. Peristiwa ini boleh menanam semangat perjuangan ke dalam jiwa setiap umat Islam supaya terus berusaha dan tidak mudah berputus asa dalam menghadapi dugaan dan cabaran hidup.
5. Manusia adalah makhluk Allah yang paling istimewa sekali berbanding dengan makhluk-makhluk lain kerana dikurniakan kepadanya akal dan nafsu. Dengan ini manusia akan beroleh darjah yang paling tinggi sekiranya ia menggunakan akalnya itu dengan sempurna. Tetapi sebaliknya pula ia akan menerima padah yang amat menyedihkan kalau hawa nafsu dapat mempengaruhinya, walau bagaimanapun manusia itu sentiasa terdedah kepada salah silap dan kesilapan menjadi perkara yang tidak dapat dielakkan melainkan sesiapa yang dipelihara oleh Allah. Oleh yang demikian, salah satu jalan untuk memohon keampunan dosa itu dan segera kembali ke jalan Allah yang diredhai ialah dengan menunaikan fardhu haji menurut hadith yang diriwayatkan daripada Abi Hurairah r.a. bersabda Rasulullah yang bermaksud:-
"Daripada Abi Hurairah r.a. sabda Rasulullah s.a.w.: "barangsiapa menunaikan haji ke Baitullah sedangkan ia tiada melakukan persetubuhan dan perkara-perkara yang dilarang maka bersihlah ia dari dosanya seperti pada hari ia dilahirkan oleh ibunya."
(Diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim)
Hadith daripada Abi Hurairah r.a. bersabdaRasulullah s.a.w. yang bermaksud:-
"Daripada Abi Hurairah r.a. sabda Rasullah s.a.w.: "Dosa yang berlaku di antara dua umrah adalah dihapuskan dan tidak ada balasan bagi haji yang mabrur (haji yang diterima) melainkan syurga."
(Diriwayatkan oleh Bukhari dan Muslim)

No comments: