Monday, September 28, 2009

SUARA - NILAI KOMERSIAL YANG TERSENDIRI

Banyak perpecahan dalam hidup disebabkan oleh nada suara. Tidak selalu isi ucapan seseorang yang menggambarkan sikap perasaannya terhadap orang lain, tetapi bagaimana gaya mengucapkannya yang lebih banyak memberikan gambaran. Bukan kata-kata yang kita ucapkan tetapi nada suara ketika kita berbicaralah yang membuat haiwan kesayangan kita menghampiri atau menjauhi.
Pelajaran disiplin diri yang baik bagi setiap anggota keluarga melahirkan kesepakatan tentang larangan berbicara dengan suara menengking. Banyak ketidakbahagiaandalam rumah yang boleh dihindarkan dengan kebiasan ini. Baik di dunia perniagaan mahu pun pada masyarakat, kebiasan ini sungguh baik. Di mana pun, suara yang menyindir, menusuk, kurang disenangi dan tidak harmoni tidak akan diterima.
Suara boleh dijadikan ukuran keadaan mental si pembicara. Bukan hanya kualiti suara yang dimaksudkan tetapi juga nadanya. Ada perbezaan besar dalam nada seseorang yang ragu dan bimbang dengan orang yang mempunyai keyakinan diri. Nada suara orang yang mempercayai diri terdapat tekanan suara yang menunjukkan kuasa dan sehingga menimbulkan perhatian, minat dan hormat bagi pendengarnya.
Marilah kita membuat keperibadian mempersona yang kita miliki digambarkan dalam nada suara anda. Ini merupakan faktor hakiki dalam komunikasi. Di dalam dunia perniagaan, suara yang sedap didengar dan air muka mempunyai nilai komersial tersendiri.
Suara yang menyenangkan adalah salah satu sifat dari keperibadian yang menarik. Hanya sedikit orang yang pernah diajarkan tentang nilai sebuah suara. Sekolah-sekolah akademik jarang sekali mengajar pelajar mengenai cara memperolehi suara yang berkesan. Pelajaran berguna tentang ini boleh ditemui dalam Seccessful Achievement pada bahagian 'Personality as a Success Asset'.
Marilah kita membuat suara kita selalu kedengaran bersahabat dan penuh untuk membantu.

No comments: