Friday, September 25, 2009

SURAH AT-TAUBAH (PENGAMPUNAN)

Surah ini turun di Madinah pada tahun kesembilan. Surah yang mengandungi 129 ayat ini dimulai dengan ketentuan Allah, bahawa Dia melepaskan orang yang musyrik untuk tidak diberi petunjuk. Kemudian dijelaskan tentang bulan-bulan haram, perjanjian dengan kaum musyrik yang harus ditaati kecuali kalau mereka yang melanggarnya. Dasar mendekati diri kepada Allah adalah iman kepada-Nya dan ia menjadi sempurna kalau Allah dan Rasul-Nya lebih dicintai daripada orang lain.
Juga terdapat keterangan tentang umat Islam dalam peperangan Hunain; serta diharamkannya orang kafir masuk ke Mekah. Dalam surah ini ada perintah untuk berperang melawan ketamakan Yahudi dan beberapa ketentuan tentang kewajipan berperang. Selain itu ada larangan solat terhadap jenazah orang munafik kerana sikap mereka yang selalu menunjukkan permusuhan.
Keterangan lain adalah tentangorang Arab Badwi dan sikap mereka terhadap agama. Secara tegas disebutkan bahaya masjid yang didirikan untuk memecah-belah kaum muslimin serta keterangan orang yang bersedia melakukan taubat nasuha. Surah ini diakhiri dengan peringatan bahawa Nabi Muhammad s.a.w. diutus tidak untuk menyengsarakan tetapi merupakan kasih sayang Allah.

No comments: