Saturday, March 7, 2015

SENYUM DAN SALAM PENGIKAT UKHUWAH (SSU)

Syukur alhamdulillah kerana saya diberi kesempatan dan peluang untuk bersama-sama warga SKSSU. Justeru, saya hulurkan salam sebagai tanda perkenalan buat semua dan sesungguhnya kita semua berada dalam satu keluarga. Keluarga yang menjadi pemangkin dalam pembentukan modal insan yang berguna dimasa hadapan. Kemantapan dan kejituan sesebuah keluarga itu akan melahirkan generasi yang berkualiti tinggi. Generasi yang berkualiti pastinya generasi yang mempunyai ilmu yang berkat dan generasi yang mempunyai ilmu yang bermanfaat. Ilmu yang berkat dan bermanfaat bagi dirinya dan juga kepada umat manusia seluruhnya. Kita sebagai warga pendidik adalah sewajarnya mengambil peluang yang terbuka yang ada di hadapan kita. Oleh itu kukuhkan gandingan keluarga kita dan curahkan ilmu yang berkualiti kepada murid-murid kita. Imam al-Shafi'i pernah berkata, "Bukanlah ilmu itu apa-apa yang dihafal, tetapi ilmu sebenar ialah ilmu yang bermanfaat."

Setelah salam dihulurkan, maka akan terukirlah sebuah senyuman sebagai tanda kemesraan. Juga sebagai tanda keikhlasan dari hati kita. Sebagai tanda kejujuran yang pastinya tertanam di hati kita. Tanda keikhlasan dan kejujuran kita yang berbakti untuk menerapkan setiap ilmu kepada setiap insan yang dinamakan murid. Keikhlasan dan kejujuran kita dalam usaha kita memberi bimbingan dan juga tunjuk ajar kepada murid-murid kita. Kita juga adalah sewajarnya ingat, bahawa ilmu yang berkat itu adalah datangnya dari keikhlasan dan kejujuran hati guru. Sebuah senyuman yang manis pasti akan terukir dari sekeping hati yang ikhlas. Dari sekeping hati yang jujur. Ingatlah bahawa senyuman itu adalah sebagai seutas tali. Tali pengikat kemesraan. Tali pengikat keharmonian dalam sebuah keluarga. Pengikat hubungan antara semua ahli dalam keluarga.

Salam dan senyum pengikat ukhuwah. Ukhuwah yang merupakan persaudaraan yang akrab dalam satu keluarga yang besar. Keluarga yang sering bertolak-ansur melalui jalinan kasih sayang Islamiah. Ingatlah, bahawa apabila kita bermula dengan panggilan guru, maka akan teruslah disebut sebagai guru sampai bila-bila. Panggilan cikgu akan terus disebut sampai bila-bila. Dari hidup hinggalah matinya seorang guru. Lagi pun, kita perlu ingat bahawa salah satu atara penghubung seseorang manusia setelah ia mati ialah ilmu yang telah disampaikannya itu akan terus dimanfaatkan. Insya-Allah, semoga diperkenankan oleh Allah.

No comments: